Egyre több a jó Volán-busz

Egyre több a jó Volán-busz

A Volánbusz flottájának minőségi cseréje folyamatos, a 2018 ősze óta beszerzett új járművek száma az év végére megközelíti a kilencszázat. Ezt mondta az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) közlekedéspolitikáért felelős államtitkára csütörtökön Debrecenben, az ITK Holding autóbusz-átadó ünnepségén.

Mosóczi László kiemelte, az ITK Holding Zrt. és leányvállalata, az Inter Traction Electrics (ITE) Kft. helytállásának köszönhető, hogy a Volánbusz rájuk eső, 90 darabos rendeléséből most újabb buszokat adhatnak át. A koronavírus-járvány miatt tavasszal leálló cégek közül elsőként a magyar járműgyártó és -fejlesztő ITK Holding debreceni üzemében indult újra a munka április közepén – tette hozzá.

A Volánbusz járműparkja csaknem 10 milliárd forintból fiatalodik, jelentős hazai hozzáadott értékkel előállított buszokkal.

“A korszerű, kényelmes és környezetkímélő járművek egyebek mellett Győrben, Székesfehérváron és Zalaegerszegen álltak és állnak munkába, a teljes megrendelés harmada a budapesti elővárosi forgalomban közlekedik október végétől”

– közölte az államtitkár.

Hozzátette, a kormány a tiszta, élhető Magyarország érdekében fokozottan támogatja a környezetkímélő közlekedési módok térnyerését, a magyarországi üvegházhatású gázkibocsátás ötödéért ugyanis a közlekedési szektor, ezen belül 98 százalékban a közúti közlekedés felel.

Mosóczi László kitért a Klíma- és természetvédelmi akcióterv egyik fontos elemére, a Zöld busz programra, megemlítve, hogy a kormány tízéves időtávban 36 milliárd forinttal támogatja az elektromos buszok beszerzését.

2030-ra minden második busz környezetbarát lesz a nagyvárosok helyi közlekedésében – hangsúlyozta, jelezve, hogy a Zöld busz program első demonstrációs mintaprojektje éppen Debrecenben indult el szeptember elsején.

“A folytatásban 800 millió forintot fordítunk az első elektromos buszok beszerzésére, amelyek többek között a hajdú-bihari megyeszékhelyen állnak majd forgalomba”

– mutatott rá az államtitkár, majd hozzátette, az ITM számos egyéb eszközzel fejleszti Magyarország második legnagyobb lélekszámú városának közlekedési lehetőségeit.

A nyáron készült el teljes hosszban az M4 autópálya Berettyóújfalu-Nagykereki szakasza, ezzel a második gyorsforgalmi kapcsolat a román határig, Erdély felé.

Októberben megkezdődik a leendő BMW autógyárnak is helyet adó észak-nyugati gazdasági övezet kialakításával összefüggő közúti, vasúti és közmű-infrastruktúrafejlesztések megvalósítása – jelezte. Megemlítette, hogy az ipari terület jobb megközelíthetősége érdekében új csomópont épül az M35-ön, és a tervek szerint a következő hónapban átadják a Debrecen-Ebes vasúti vonalszakasz pályafelújítást és biztosítóberendezési korszerűsítést is magába foglaló fejlesztését.

Mosóczi László hangsúlyozta, a tárca elvárásai szerint a közösségi közlekedésnek utasbarátnak, innovatívnak, fenntarthatónak, integráltnak és rugalmasnak kell lennie.

“Az ITE és a Volánbusz együttműködésében megvalósuló flottafiatalítás is e célok eléréséhez visz közelebb, de a legnagyobb haszonélvezői az utasok lesznek”

– mutatott rá.

Kossa György, az ITK Holding elnök-vezérigazgatója azt mondta, elkötelezettek a magyarországi közösségi közlekedés fejlesztésében, és abban, hogy olyan járművek jelenjenek meg a magyar piacon, amelyekben számottevő a hazai hozzáadott érték.

Reményét fejezte ki, hogy a jövőben is jelentősen hozzájárulhatnak a munkahelyteremtéshez, a járműfejlesztéshez, a gazdasági növekedéshez.

Homolya Róbert, a Volánbusz Zrt. tulajdonosi jogait gyakorló MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója azt mondta, vállalatcsoportjuknak évi 800 millió ember utazásáról kell gondoskodnia, ami különös felelősséget jelent a tarifálás, a menetrend és a közlekedési eszközök összehangolásában.

Köszönetet mondott az ITK-nak, hogy a pandémia ellenére nem álltak meg, folyamatosan szállítják a buszokat.

Balázs Ákos (Fidesz-KDNP), Debrecen alpolgármestere emlékeztetett rá, hogy együttműködésük az ITK-val 2009-ben kezdődött, amikor valamennyi autóbuszt az akkori legkorszerűbbekre cserélték, így 500 tonnával csökkentették az évi károsanyag-kibocsátást a városi közösségi közlekedésben.

“Az együttműködés a céggel azóta az oktatásra, szakképzésre is kiterjedt”

– tette hozzá az alpolgármester.

Jelezte, hogy a következő másfél évben már 12 olyan elektromos busz fog közlekedni Debrecenben, amelyeknek a prototípusával most ismerkednek a helyi közlekedők.

Kapcsolódó cikkek