A kis hajó egy nagy luxushajóval, a Viking cég tulajdonképpen hotelhajójával ütközött össze a Parlament közelében, a Margit hídnál szerda éjszaka 21.05 perckor.
Az elsüllyedt Hableány turistahajón 35-en tartózkodtak: 22 nő, 12 férfi és egy gyermek. A magyar kapitányon és a szintén magyar matrózon kívül a többiek turisták, illetve idegenvezetők. 21 ember eltűnt.
A dél-koreai turisták esti sétahajózáson vettek részt a Duna budapesti szakaszán az idegenvezetőikkel, a 6 országot – köztük Magyarországot – érintő körutazásuk egyik programjaként.
“A koreai turisták legtöbbje 40 és 50 év közötti volt, egy hatéves gyerek, és egy hetvenes éveiben járó férfi is volt közöttük”
– mondta egy meg nem nevezett minisztériumi tisztségviselő.
Az elnök szerint a Hableány nem a saját irányváltoztatása miatt fordult keresztbe, hanem azért, mert a Viking nekiütközött, majd maga alá gyűrte és felborította. Hangsúlyozta, a hajókon lévő helymeghatározó műszerek segítéségével, illetve szabad szemmel is látniuk kellett egymást.
Elmondta azt is, a nagyobb hajó valószínűleg magához szippantotta a kisebbet, amit alátámaszt, hogy a Margit híd pillérei között haladtak el éppen, ahol a sodrás erősebb, és közel voltak egymáshoz.
Erre – tette hozzá – fel lehetett volna készülni, és az egyértelmű, hogy a szállodahajónak lassítania kellett volna, és meg kellett volna várnia amíg a Hableány elhalad a híd alatt.
A transponderek felvételei alapján ki fog derülni, hogy be volt-e kapcsolva a hajókon a rádió, és használták-e ezeket.
“Nem lehet kizárni annak a lehetőségét sem, hogy elromlottak a helymeghatározók a hajókon, ezért nem látták egymást, de ennek nagyon kicsi a valószínűsége”
– válaszolta a műsorvezető kérdésére Bencsik Attila.
A Hableány az ütközés után nagyon gyorsan, hét másodperc alatt elsüllyedt.
Ennek okai között szerepelhet, hogy a szállodahajó orra nem klasszikus hegyes hajóorr, hanem egy, a jármű hossztengelyére merőleges homlokfal. Ez azzal járt, hogy a Hableány nem tudott jobbra, vagy balra kitérni, hanem felborult.
“Miután felborult, a víz nyomása és a szállodahajó mozgási energiája a víz alá lökte a sétahajót”
– értelmezte a történteket Bencsik Attila.