Mécsesekbõl kirakott Dél-Korea felirat a hajóbalesetben elsüllyedt Hableány turistahajó közelében, a Margit hídnál 2019. május 31-én. A Hableány turistahajó és a Viking Sigyn szállodahajó május 29-én éjszaka ütközött össze a Margit híd közelében, majd a turistahajó felborult és elsüllyedt fedélzetén 33 dél-koreai turistával és a kéttagú magyar személyzettel. A balesetben heten meghaltak, hét embert kimentettek, 21-en eltûntek, fotó: Balogh Zoltán/MTI

Bencsik Attila: nem a Hableány fordult a Viking elé

Bencsik Attila: nem a Hableány fordult a Viking elé

A közzétett videofelvételek világossá tették, hogy nem a Hableány nevű sétahajó fordult be a Viking szállodahajó elé, hanem a nagyobb jármű ütközött neki a kisebbnek szerda este. Ezt mondta a Magyar Belvízi Fuvarozók Szövetségének elnöke péntek reggel az M1 aktuális csatornán.

A kis hajó egy nagy luxushajóval, a Viking cég tulajdonképpen hotelhajójával ütközött össze a Parlament közelében, a Margit hídnál szerda éjszaka 21.05 perckor.

Az elsüllyedt Hableány turistahajón 35-en tartózkodtak: 22 nő, 12 férfi és egy gyermek. A magyar kapitányon és a szintén magyar matrózon kívül a többiek turisták, illetve idegenvezetők. 21 ember eltűnt.

A dél-koreai turisták esti sétahajózáson vettek részt a Duna budapesti szakaszán az idegenvezetőikkel, a 6 országot – köztük Magyarországot – érintő körutazásuk egyik programjaként.

“A koreai turisták legtöbbje 40 és 50 év közötti volt, egy hatéves gyerek, és egy hetvenes éveiben járó férfi is volt közöttük”

– mondta egy meg nem nevezett minisztériumi tisztségviselő.

A roncsfeltáró munkálatokat végzõ búvárok egyike nyújtja ki kezét a vízbõl az õt kihúzni készülõ társai felé a hajóbalesetben elsüllyedt Hableány turistahajó közelében, a Margit hídnál 2019. május 31-én, fotó: Balogh Zoltán/MTI

Az elnök szerint a Hableány nem a saját irányváltoztatása miatt fordult keresztbe, hanem azért, mert a Viking nekiütközött, majd maga alá gyűrte és felborította. Hangsúlyozta, a hajókon lévő helymeghatározó műszerek segítéségével, illetve szabad szemmel is látniuk kellett egymást.

Elmondta azt is, a nagyobb hajó valószínűleg magához szippantotta a kisebbet, amit alátámaszt, hogy a Margit híd pillérei között haladtak el éppen, ahol a sodrás erősebb, és közel voltak egymáshoz.

Erre – tette hozzá – fel lehetett volna készülni, és az egyértelmű, hogy a szállodahajónak lassítania kellett volna, és meg kellett volna várnia amíg a Hableány elhalad a híd alatt.

Az ütközés elõtti pillanat látható a Dunán Budapestnél május 29-én éjjel történt hajóbalesetrõl bemutatott felvételen a Rendõrségi Igazgatási Központban, a fõváros XIII. kerületében a Teve utcában 2019. május 30-án. Legalább heten meghaltak, amikor 29-én éjszaka egy nagyméretû luxushajó és egy turistahajó összeütközött a Dunán a Margit híd közelében, majd az egyik, a Hableány felborult és elsüllyedt 33 dél-koreai turistával és a kéttagú magyar személyzettel a fedélzetén. A rendõrség büntetõeljárás keretében, szakértõk bevonásával vizsgálja a hajóbalesetet, fotó: Bruzák Noémi/MTI

A transponderek felvételei alapján ki fog derülni, hogy be volt-e kapcsolva a hajókon a rádió, és használták-e ezeket.

“Nem lehet kizárni annak a lehetőségét sem, hogy elromlottak a helymeghatározók a hajókon, ezért nem látták egymást, de ennek nagyon kicsi a valószínűsége”

– válaszolta a műsorvezető kérdésére Bencsik Attila.

Búvár merül a Dunába a hajóbalesetben elsüllyedt Hableány turistahajó közelében, a Margit hídnál 2019. május 31-én, fotó:
Balogh Zoltán/MTI

A Hableány az ütközés után nagyon gyorsan, hét másodperc alatt elsüllyedt.

Ennek okai között szerepelhet, hogy a szállodahajó orra nem klasszikus hegyes hajóorr, hanem egy, a jármű hossztengelyére merőleges homlokfal. Ez azzal járt, hogy a Hableány nem tudott jobbra, vagy balra kitérni, hanem felborult.

“Miután felborult, a víz nyomása és a szállodahajó mozgási energiája a víz alá lökte a sétahajót”

– értelmezte a történteket Bencsik Attila.

Kapcsolódó cikkek