A játékos oktatást segítő robotok az EdTech Summit Hungary oktatástechnológiai kiállítás és konferencia egyik standján, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen (MOME) 2024. február 3-án, fotó: Purger Tamás/MTI

Mire lehet használni a mesterséges intelligenciát?

Mire lehet használni a mesterséges intelligenciát?

A MI aktuális kérdéseiről és hazai oktatástechnológiai újításokról tájékozódhattak a pedagógusok, oktatási szakemberek és érdeklődők a második alkalommal megrendezett EdTech Summit Hungary - Magyar Oktatástechnológiai Konferencián és Kiállításon szombaton, Budapesten.

Hankó Balázs, a Kulturális és Innovációs Minisztérium (KIM) felsőoktatásért, innovációért és szakképzésért, felnőttképzésért felelős államtitkára a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen (MOME) megrendezett konferencián arról beszélt, hogy három aspektusból közelíthető meg a mesterséges intelligencia témaköre: egyfelől mit gondolnak az MI-ről a leendő egyetemisták, valamint általában mit gondolnak az emberek ennek használatáról, és mindez a felsőoktatás világát stratégiai vízió szinten hogyan változtatja meg.

Az államtitkár idézte az idei Educatio kiállításon végzett felmérés eredményeit, amely szerint a leendő egyetemisták közül szinte mindenki használja általában és a tanuláshoz is ezt a technológiát.

A választ adók nagy része, 75,7 százaléka szerint a mesterséges intelligencia segíti a számonkérés kijátszását, 56 százalék mondja azt, hogy ösztönzi a kreativítást, a megkérdezettek másik fele szerint viszont beszűkít és korlátoz az MI. Hankó Balázs kiemelte, az oktatás szempontjából az üzenet az, hogy az MI-t nem tiltani, hanem szabályozni szükséges annak érdekében,

“hogy a lehető legjobb irányba tudjuk ezt vinni, valamint az oktatásunk részévé kell, hogy váljon, hiszen így érhetjük el azt, hogy a jövő munkahelyeinek kialakításában, a jövő tudás alkalmazásában a mesterséges intelligencia, mint kiterjesztett intelligencia tudjon a mindennapok részévé válni”.

Az államtitkár összegzése szerint az MI-t nem tiltani, hanem szabályozni kell, továbbá mind az oktatás, mind a kutatás során, intézményi szinten szükséges biztosítani a hozzáférést a mesterséges intelligenciához. A diákoknak és az oktatóknak is képesnek kell lenniük az MI készségszintű alkalmazására, úgy, hogy annak használata a tudomány és a képzés területén ne csak hatékony, hanem etikus is legyen – vélekedett Hankó Balázs.

“A felsőoktatásban a jövő egyetemén az oktató mentor kell, hogy legyen, a passzív tudást szerző hallgatóból kreatív alkotó kell, hogy váljon, az egyetemeknek pedig a mesterséges intelligencia világában közösségformálóvá kell válniuk”

– hangsúlyozta Hankó Balázs.

A rendezvényen Fábián Gergely, a Nemzetgazdasági Minisztérium iparpolitikáért és technológiáért felelős államtitkára szavait Rétfalvi Flóra, a konferenciát szervező EduTech Hungary Zrt. szakmai vezérigazgató-helyettese tolmácsolta. Fábián Gergely jelezte, hogy elkötelezett híve ennek a témának, ezért támogatja az oktatástechnológiai koalíciót is.

“Ez olyan szövetség, amely cégeket, egyetemeket és az ágazati irányítást is magában foglalja, annak érdekében, hogy az oktatástechnológiai szférát gazdagabbá, többé, erősebbé tegye”

– fűzte hozzá.

A szervezők közleménye szerint az ingyenes konferencia célja, hogy az oktatástechnológia, a digitális oktatás hazai és nemzetközi szakértői és kutatói értékes gondolatokat osszanak meg a mesterséges intelligencia alkalmazásainak lehetőségeiről az oktatásban. A programban helyet kapott az MI és a digitális gyermekvédelem kapcsolata, a konferenciát kísérő kiállítás keretében pedig oktatástechnológiával foglalkozó cégek mutatták be termékeiket, megismertetve gyakorlati felhasználásukat is.

Kapcsolódó cikkek