Erre készül az Opera

Erre készül az Opera

Tizenhét, többségében elmaradt bemutatót pótol a 2021/2022-es évadban a Magyar Állami Operaház.

“Izgalmas, kihívásokkal és kompromisszumokkal teli időszak ez, amely erős vezetőt kíván”

– mondta Fülöp Péter művészeti, közművelődési és közgyűjteményi ügyekért felelős helyettes államtitkár, a kaposvári Csiky Gergely Színház igazgatója a Magyar Állami Operaház évadnyitó társulati ülésén kedden a budapesti Erkel Színházban. Hozzátette, a kultúra küldetése, hogy a művészeten keresztül új világot tárjon a szemünk elé, ahol nem kell félni betegségtől, járványtól, s az átélt nehézségek után gyógyírként szolgál a léleknek.

Az új évad hosszú idő után kárpótolja a kikapcsolódni vágyó közönséget és a játszani vágyó társulat tagjait.

“Az operaházban az új évadban fellépnek hazai és világsztárok, operapremierek, balettek, hangversenyek és ifjúsági programok is szerepelnek, melyek között minden korosztály megtalálja a számára megfelelőt”

– mutatott rá.

Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház főigazgatója az operaház történetét felidézve elmondta, hogy az első világháború kitörésekor kilenc hónap, 1944 karácsonyán 3 hónap és 1956 őszén 2 hónap nagy leállás zajlott a dalszínház életében, majd ezt követően a tavalyi évtől – szórványos fellépésekkel – mintegy másfél év a pandémia idején. Kiemelte, hogy a közönség visszaszoktatása nehéz lesz, soha nem látott visszavezetési akcióra lesz szükség. A főigazgató szólt az elmaradt premierek visszaillesztéséről az új évadban, a bérfejlesztési programról és az Andrássy úti épület felújításának mozzanatairól is.

Calixto Bieito Carmenje mellett az elmúlt évad elmaradt bemutatói közül Karol Józef Wojtyla, a későbbi II. János Pál pápa Az aranyműves boltja című drámáját Szikora János rendezésében, a székesfehérvári Vörösmarty Színházzal koprodukcióban tűzi műsorára az Opera, kapcsolódva a Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszushoz.

A múlt évad pótlandó premierjei közé tartozik Philip Glass balett-operájának magyarországi bemutatója Les Enfants Terribles (Veszedelmes éden) címmel Barta Dóra rendező-koreográfus színpadra állításában. Debussy Pelléas és Mélisande című operáját Kirsten Dehlholm és az általa alapított dán művészcsoport viszi színre, míg Johann Sebastian Bach három művén alapuló Keresztkantáták című előadását Horváth Csaba rendezi a Forte Társulat közreműködésével. Offenbach Hoffmann meséi című művét Székely Kriszta, Donizetti Az ezred lányát Polgár Csaba rendezésében láthatja a közönség. Beethoven születésének 250. évfordulója alkalmából lesz hallható a zeneszerző két műve, az István király és az Athén romjai Oberfrank Pál félszcenírozott rendezésében.

Az évad új bemutatója Poldini Ede Farsangi lakodalom című vígoperája, ami Almási-Tóth András művészeti igazgató rendezésében hatvan év után tér vissza az Opera műsorára.

A Hunyadi Lászlót Ókovács Szilveszter főigazgató rendezői debütálásában láthatja a közönség, visszatér az Opera repertoárjára Kenneth MacMillan Mayerling című neoklasszikus balettje is a Magyar Nemzeti Balett vadonatúj betanulásában. Almási-Tóth András rendezében a Parsifal lesz látható mai felfogásban, majd M. Tóth Géza rendezésében Az istenek alkonya. A bemutatók mellett az Opera repertoárján szerepelnek az elmúlt évad azon premierjei is, amelyeket csak az online térben, vagy csak a bemutató erejéig láthatott a közönség, így többek közt az Andrea Chénier, A cremonai hegedűs, a Don Carlos, a Figaro3, a Szöktetés a szerájból és Az úrhatnám polgár.

A Magyar Nemzeti Balett a Mayerling-premier mellett három további bemutatót is műsorára tűz az Eiffel Műhelyházban.

Wayne McGregor Chroma című koreográfiája többszöri kényszerű halasztás után debütálhat a magyar közönség előtt, míg Sol León és Paul Lightfoot Sad Case című koreográfiája is először szerepel az Operaház balettegyüttesének műsorán. A társulat emellett bemutatja Petipa Paquita-szvitjét, de több is kedvenc visszatér a repertoárra.

Kapcsolódó cikkek