A “Mozgó dó.” IV. – Zene a katedrán című konferencia a kodályi énekgyakorlatok elemzésével, értékelésével foglalkozik, kitérve a művek művészetelméleti vonatkozásaira és a kulturális környezetükre is – közölte az MMA Művészetelméleti és Módszertani Kutatóintézet kedden. A tanácskozás témái között szerepelnek Kodály Zoltán zenepedagógiai műveinek használatával kapcsolatos módszertani kérdések, a Kodály-koncepció a magyar hangszeres iskolákban és a romantikus stíluselemek Kodály énekgyakorlataiban. A rendezvény élőben követhető az MMA MMKI YouTube-csatornáján.
Kodály Zoltán a múlt század harmincas éveitől fogva készített a zenepedagógiát segítő, ének-zene órákon használható gyakorlatokat a legkülönbözőbb szinteken, írt óvodásoknak és zeneakadémistáknak egyaránt.
Komponált szöveggel énekelhető és csak szolmizációs hangokkal előadható egy-, két- és háromszólamú darabokat. Található köztük olyan is, amely akár színpadon is előadható, nagy részük azonban a kórusművek előadásának előkészítője. Kortárs költőket is megszólítottak ezek a darabok, találkozhatunk Weöres Sándor és mások alkotásaival is szövegként. E művek elkészítésekor Kodály figyelt a változatosságra is. Nagy részük kottában íródott, de akadnak úgynevezett betűkottás, azaz csak a ritmust és a szolmizációs nevet mutató, egyszerűen olvasható etűdök is. Van köztük olyan, amelyben a két szólam külön füzetekben jelenik meg, hogy előadásuk még jobban megkívánja az egymásra figyelést, felhívja a figyelmet a szólamok közötti egymásra utaltságra. Található a violinkulcstól eltérő írásmód is, és van, ahol a kulcsok váltakozása is megjelenik.