a Tigáz Zrt. március óta több mint harmincegyezer felhasználótól mintegy 2 milliárd forint értékben követelt behajtási költségátalányt.
A követelést az energiahivatal jogszerűtlennek minősítette, és augusztusban kötelezte a Tigázt a jogsértő állapot megszüntetésére. Arra, hogy valamennyi érintett fogyasztónak fizesse vissza a behajtási költségátalány címen beszedett összegeket, és törölje a még fennálló, de meg nem fizetett követeléseket. Az energiahivatal a jogsértés súlya miatt 100 millió forint bírság megfizetésére is kötelezte a szolgáltatót.
A hivatal tájékoztatása szerint a Tigáz bíróságon támadta meg a MEKH határozatát, és kérte az abban foglaltak végrehajtásának felfüggesztését. A bíróság a behajtási költségátalány címen a fogyasztóktól már beszedett összeg – 1,1 milliárd forint – visszatérítését a per jogerős befejezéséig felfüggesztette. A bírósági döntés értelmében ugyanakkor a Tigáz a MEKH határozatában foglaltaknak megfelelően köteles törölni a korábbi felszólításaiban követelt, de a felhasználók által még meg nem fizetett behajtási költségátalány követeléseket.
A bíróság elutasította a bírság megfizetésének felfüggesztésére vonatkozó kérelmet is, ezért a Tigáz befizette a bírságot a hivatalnak. A bíróság jelenlegi döntése nem jelenti az ügy érdemi felülvizsgálatát, a peres eljárás folytatódik, a bíróság a későbbiekben fog dönteni a Tigáz keresetéről és a MEKH határozatának jogszerűségéről – közölte az energiahivatal.
A MEKH tájékoztatása szerint a behajtási költségátalányról szóló, 2016. március 24-től hatályos törvény lehetőséget ad a szolgáltatóknak, hogy késedelmes számlafizetés esetén behajtási költségátalányt számoljanak fel, azonban annak alkalmazását nem írja elő. A szolgáltatók akkor jogosultak a fogyasztók szerződésszegései esetében a hátrányos következmény alkalmazására, ha a kilátásba helyezett következményt az üzletszabályzatukba foglalják és azt a MEKH jóváhagyta.
A Tigáz előzetesen nem jelezte sem a hivatalnak, sem ügyfeleinek, hogy élni kíván a behajtási költségátalány lehetőségével, és nem kezdeményezte üzletszabályzatának módosítását sem. A MEKH vizsgálata során az is kiderült, hogy a Tigáz a felhasználóknak nem minden esetben biztosította a számlák megfizetésére vonatkozó 8 naptári nap időtartamot, amely ahhoz szükséges, hogy a felhasználók időben intézkedhessenek a számlák befizetéséről – közölte a hivatal.