Lezárta a BKK a villamostendert: a CAF nyerte a pályázatot

Lezárta a BKK a villamostendert: a CAF nyerte a pályázatot

Az újraértékeléssel lezárta a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) a villamostendert, amelyet ismét a spanyol CAF cég nyert meg. Ezt közölte a központ kedden az MTI-vel.

A BKK februárban indított közbeszerzést új villamosok beszerzésére, ezen négyen indultak: a magyar-cseh Ganz-Skoda, a német Siemens, a svájci Stadler és a CAF. A központ augusztus végén hirdetett eredményt, a CAF-ot hozta ki nyertesként, a Skodát pedig kizárták.

A Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) azonban megsemmisítette a lezárásról szóló határozatot. Arra hivatkoztak, hogy a Ganz-Skoda ajánlatával kapcsolatban a BKK bizonyos kérdésekben csak további vizsgálat után tud megalapozott döntést hozni. A Skoda kérte, hogy a KDB mondja ki, a BKK helytelen döntést hozott, de ezt a bizottság visszautasította, viszont további vizsgálatokat kért.

Bár ennek szükségességét a BKK vitatta, az előírásoknak megfelelően újabb hiánypótlást kért be a cseh gyártótól. A felhívásokban egyebek mellett az Alstom céggel való együttműködésre, a Skoda tulajdonosi szerkezetére, a megajánlott jármű egyes műszaki részleteire, valamint egyes karbantartási és oktatási tételek nem megfelelő árajánlatára, elszámolására egyaránt rákérdeztek.

A BKK igazgatóságának egyhangúlag meghozott döntése alapján végül a Ganz-Skoda ajánlatát több okból is érvénytelennek minősítették: az indoklás szerint nem tudták bizonyítani, hogy tulajdonosi szerkezetük megfelel a jogszabályi előírásoknak, szakmailag és műszakilag is alkalmatlannak bizonyult a pályázat, emellett az oktatásra és a karbantartási eszközökre vonatkozó ajánlatuk nem volt megfelelő, a beadott árajánlat pedig gazdaságilag ésszerűtlen volt.

Ha a december 30-án kihirdetett eredmény ellen jogorvoslati kezdeményezés nem érkezik, akkor a szerződést már januárban megköthetik a CAF-fal, ez esetben az első járművek 2015 augusztusában érkezhetnek meg Budapestre. Jelezték, hogy a jogvita miatt a szállítás befejezése és a projekt villamosok szállítására vonatkozó részének zárása 2015 végéig már nem teljesíthető.

Hangsúlyozták, a fővárosi önkormányzat és a BKK nem tehető felelőssé a jogorvoslati eljárás elhúzódása, a KDB későbbi döntése miatt kialakult késedelem és ebből következően a 2007-2013-as uniós finanszírozási időszakban fennálló finanszírozási hiány miatt.

A Nemzeti Fejlesztési Kormánybizottságnak javaslatot készítettek elő, ezt a kormány elfogadta, így a következő ciklusban is biztosítani fogják a projekt uniós támogatását.