Egy nagyvárosnyi ügyfél lett elégedett

Egy nagyvárosnyi ügyfél lett elégedett

Ötvennégyezer ügyfél fordult 2011 júliusa óta a működésének tizedik évfordulóját július elsején ünneplő Pénzügyi Békéltető Testülethez. A vitarendező intézmény a banki elszámolásos és moratóriumos ügyekben is egyezségeket ér el vagy döntéseket hoz. Erről beszélt Kovács Erika elnök a médiának.

Az MNB-n belül működő Pénzügyi Békéltető Testület (PBT) tíz évvel ezelőtti indulása óta 37 000 banki, biztosítási, pénztári vagy éppen tőkepiaci ügyfél kérelmét kezelte. További mintegy 17 000-en a banki elszámolás, forintosítás kapcsán fordultak ide, a legújabb típust pedig a törlesztési moratóriumhoz kötődő ügyek jelentik – sorolta a testület elnöke.

“Az évtized ügyeinek száma így megegyezik Eger vagy Sepsiszentgyörgy lakóiéval”

– mondta példaként.

Kovács Erika rámutatott, a bírósági polgári per alternatívájaként az ingyenes és gyors pénzügyi békéltetés során elsőként egyezséget próbálnak elérni a felek közt. Ha ez sikertelen és a fogyasztónak van igaza, a testület végrehajtható kötelezéssel vagy ajánlással hoz döntést az ügyben.
Egymillió forint alatti vitás ügyekben – ezek adják az esetek nagyobb részét – a pénzügyi intézményeknek automatikusan alá kell vetni magukat a békéltetői döntésnek.

“Ha az ügyfélnek esetleg nincs igaza, a pénzügyi intézmény kérelmére adott esetben méltányossági alapon is rendezheti ügyét”

– húzta alá az elnök.

Egy évtized alatt a fogyasztók 3,5 milliárd forintnyi pénzügyi szerződéses összeg ügyében keresték igazukat.

“Az eddigi rekordnagyságú hitel, amely kapcsán egy bank az ügyfél számára jelentős engedménnyel járó egyezséget kötött, 54 millió forintra rúgott”
– mondta.

A PBT vezetője szerint az ügyfelek egyharmada biztosítási, több mint fele pedig hitelintézeti és követeléskezelői ügy kapcsán keresi meg őket.

Utóbbiakon belül is a hitelügyletekkel kapcsolatos viták aránya a legmagasabb. A járványkockázat csökkenésével 2021. május 31-től – a járvány miatti biztonsági intézkedések maximális betartásával – ismét elindultak az ügyfelek és a pénzügyi intézmények személyes részvételével történő meghallgatások a PBT-n. Emellett a fogyasztók az ügyfélkapun, kormányablakokban, a békéltetők online platformján, az MNB ügyfélszolgálatán vagy akár a megyeszékhelyeken található Pénzügyi Navigátor tanácsadó irodákban is beadhatják a megfelelő formanyomtatványokon vitarendezési kérelmeiket.

“Számos esetben a személyes vitarendezés hatékonyabbnak bizonyul az írásos eljárásokhoz képest”

– világított rá Kovács Erika.

“Az ügyfél – sokszor hosszú hónapok eredménytelen erőfeszítései után – ugyanis ilyenkor végre szemtől-szemben állhat a pénzügy intézmény képviselőivel. A felek azonnal tudnak reagálni egymás felvetéseire, ami gyorsítja a megegyezést és a tényállás tisztázását is”

– összegezte a PBT elnöke.

A PBT-nél csütörtökön köszöntötték azt a fogyasztót, aki az évfordulón érkezett banki ügyével kapcsolatos meghallgatásra, és aki számára egyúttal a testület működésének 9 ezredik egyezségét sikerült megkötni.

Kapcsolódó cikkek