Az Ugrás a jövőbe! kreatív pályázat arra biztatta a hazai és határon túli tizenéveseket, hogy osszák meg elképzeléseiket a jövőről. A pályázatra idén is több mint 300 diák regisztrált.
“A díjazottak 3D nyomtató mellett FabLab workshopot és könyveket, valamint életre szóló élményeket és a pályaorientációt segítő tudást vihettek haza az eredményhirdetésről”
– olvasható a MOME közleményében.
Mint írják, az első helyezett négyfős csapat az Alföld gazdasági, társadalmi problémáit és földrajzi sajátosságait vette figyelembe a jövő iskoláját megalkotó Purple Pioneers elnevezésű oktatási projektben, amely komplexen segítené a hátrányos helyzetű családokat, nem csak egy-egy diákra fókuszálva. Elképzelésük szerint a jövő iskolája és kollégiuma teljesen zöld, inkluzív és önfenntartó lenne. A csoportból hárman – Murber Júlia, Czibók Zorka és Prasch Ráhel – a Pécsi Művészeti Gimnázium, Szakgimnázium és Technikum tanulói, Róth Ákos pedig a Pécsi Janus Pannonius Gimnázium diákja.
A csapat Tornyánszki Éva és Csernák Janka mentorok segítségével dolgozott, az elképzelt iskolába és lakóépületbe tágas közösségi tereket és rengeteg növényt terveztek.
Második helyen végzett a Batu Kán csapata, amelynek tagjai – Kálloy Molnár István, Ujfalussy Dávid, Mátrai Anna, Trencsényi Márk – a budapesti Lauder Javne Zsidó Közösségi Iskola kilencedik osztályos tanulói, és Győrffy Rachel, valamint Pataki Zsolt mentorálása mellett fejlesztették tovább sikerrel a második fordulóban Futurarium – a jövő múzeuma című projekte.
Elképzelésük szerint ez lenne a világ első olyan múzeuma, amelynek középpontjában nem a múlt áll, hanem a megálmodott és megvalósított jövőképek. A jövő múzeumában filmeken, tárgyakon és maketteken keresztül lehet elmerülni a Metropolis, a 2001: Űrodüsszeia vagy éppen H.G. Wells és Asimov világában.
Harmadik helyezést ért el a győri Révai Miklós Gimnázium és Kollégium tizedikeseiből álló háromfős csapat: Darázs Anna, Kovács Blanka és Bartek Tekla Apolka. Ők Cser Boglárka Johanna és Darab Zsuzsa mentorok segítségével dolgoztak a második fordulóban Glacies Oscula elnevezésű projektjükön, amely a méheket veszélyeztető környezeti ártalmak, a méhek kihalásának problémájára reagál. Az általuk elképzelt jövőben a méhek kihalása miatt lehetetlenné válik az élelmiszertermelés a világban.
Projektjükben a növények beporzására a denevéreket vonják be a folyamatba egy úgynevezett Beporzást Elősegítő Szerkezet használatával.
Különdíjat kapott az Elmepalota csapat projektje, amelyet a Madách Imre Gimnázium tizedik osztályos tanulói Horváth Katalin és Vinnai Lujza Blanka fejlesztettek mentoraik, Tímár Borbála és Egressy András segítségével. Az ő elképzelt jövőjükben Európában az emberek több mint kétharmada használ Álommonitort és annak kiegészítőit, például egy olyan tervezőprogramot, amivel előre meg lehet határozni, hogy mit álmodjunk.
A közlemény idézi Szentandrási Dórát, a MOME oktatóját, a projekt vezetőjét, aki szerint a pályázatra beérkezett munkákból az egyetem átfogó képet kapott a Z generáció jövőképéről, a résztvevők pedig lehetőséget kaptak arra, hogy kibontakoztassák a bennük rejlő kreativitást, fejlesszék a kritikus gondolkodást.
A MOME a 7-10. osztályos korosztály számára hirdette meg az Ugrás a jövőbe! ötletpályázatot, arra biztatva őket, hogy alakítsanak két-öt fős csapatokat, képzeljék el, milyen lesz a jövő, és tervezzenek együtt tárgyat, tevékenységeket, szolgáltatásokat – áll a közleményben.