Ki gépen száll fölébe… Beszélgetés Czajlik Zoltán légi régésszel

Ki gépen száll fölébe… Beszélgetés Czajlik Zoltán légi régésszel

Czajlik Zoltán

Valószínű, rám nézve szégyen, de alig pár éve tudom csupán, hogy létezik olyan foglalkozás, hogy légi régész. Egy biztos, az illetőnek nem lehet tériszonya, és nem félhet a repüléstől. Az alapkövetelmény persze adott, régésznek kell lennie. Ja, és fényképezni is tudni kell neki. Mindez távolról nézve maga a XXI. századi romantika.

Kondor Katalin– Igazán összetett szakmának néz ki ez messziről. Még jó, hogy a repülőgépet nem önnek kell vezetnie. De viccet félretéve, van ennek a szakmának magyar hagyománya?

– Van. Az első világháborúban már fényképezett és repült Nógrádi Sándor. Ő volt az, aki a háború után igaz, nem régészként, hanem katonai térképészként dolgozott, tehát a munkája már hasonlított a mienkhez.

– A légi régészet lényege, hogy fentről a dolgok másképpen látszanak? Magyarán a békaperspektíva nem olyan, mint a madár perspektíva.

– Így is lehet mondani. A repülés fejlődése és a háború hozta magával ezt a foglalkozást. Az angol, francia, német hadseregben szolgáló repülősök, köztük a régészettel is foglalkozók fedezték fel a háború alatt repülés közben azokat az egykori romokat, például a közel-keleti rommezőket, vagy Afrikában a sivatag által félig-meddig már betakart településeket, amelyeket fentről jól lehetett látni, lentről viszont nem.

– Aki járt már Egyiptomban, az meg is tapasztalhatta, micsoda pusztítást, vagy inkább eltüntetést(?) képes elvégezni a szél és a homok közös munkája. Ugyebár több méteres homokréteg alól ássák ki a régi épületeket. No már most, ezt úgy kell elképzelni, hogy elrepülök valami fölött, s egyszer csak kirajzolódik valami domborulatféle, amit a földről képtelenség észrevenni?

– Érdemes azért különválasztani azt, amit amúgy is ismerek, legfeljebb nem látok át, s azt, amit ezen módszer nélkül egyáltalán nem lehet megismerni. Én nem voltam Egyiptomban, de azt tudom, hogy az ottani romok jó része azért lentről is látható. A mi földrajzi körülményeink között viszont olyanok a talaj és növényzeti viszonyok, hogy szinte mindent meg lehet látni fentről, ami egykori emberi beavatkozás ezeken a szántott, bevetett mezőkön.

táj felülről

– Hadd kérjek erre egy példát. Elég nehéz elképzelni, hogy ott járok, és nem veszem észre az alföldi nagy rónaságon egy emberi építmény nyomát.

– Ez idő tájt legalább nyolcszáz olyan területről van adatunk, amit ilyen légi fényképezős módszerrel találtunk meg. Ezek között vannak egy-két gödörből, árokból álló kisebb, komoly kutatásra a közeljövőben nem számító helyszínek, amiket csak dokumentálunk, de vannak nagyon komoly településnyomok, egykori, itt élt népek temetkezési helyszínei, halomsírmezők helyei, ezeket bizony a földön járva, hagyományos módszerekkel szinte nem lehet azonosítani, légi fotóval viszont megtaláltuk.

– Mi az pontosan, ami fentről jobban látszik?

– Például az igen kismértékű domborzati változás is érzékelhető, ha mondjuk kellően ferde megvilágítást kap egy hóborította tájon. Ha pedig nyári időszakban a növényzetet figyeljük, nagyon sokféle módon jelez nekünk a növény. Vagy árkokat jelez vissza, olyan betemetett, ember által alkotott mélyedéseket, ahol a növényzet jobban kap táplálékot, több csapadékhoz jut, ezért jobban fejlődik, s a magasságkülönbséggel, illetve érési időben az eltérő színnel reagálva kirajzolja nekünk azokat a struktúrákat, amiket mondjuk a búzatáblában sétálva az életben észre nem vennénk.

– Ezek szerint az sem mindegy, hogy milyen évszakban, sőt milyen napszakban repkednek?

– A légi régészeti kutatások során az ember botcsinálta meteorológussá válik, meg botcsinálta agrármérnökké. A lényeg valóban az, hogy minden évszaknak és minden napszaknak megvan az az előnye és hátránya, amely megszabja nekünk, mikor, mit, milyen sorrendben fényképezünk.

– Mi van írva a maga névjegyére?  Légi fényképész, régész, légi botanikus, stb.?

– Nincs névjegyem. A vicc az, hogy én nem is ebből doktoráltam, hanem egy másik, a régészetben hasonlóan egzotikumnak számító területtel, a geo-régészettel foglalkoztam, azaz őskori fémeszközeink nyersanyagainak geológiai hátterével.

– Hogy került akkor a földről a levegőbe?

– 1993-ban bekapcsolódhattam az M3-as autópálya építés régészeti feltárásaiba oly módon, hogy a Régészettudományi Intézet létrehozott akkor egy térinformatikai kutatólaboratóriumot, s annak a vezetőjeként kezdtünk el légi fotózással is foglalkozni. Ugyanakkor én már az előbbi témában javában írtam a doktorimat, de azóta a két tudománnyal párhuzamosan foglalkozom.  S hadd tegyem hozzá, az utóbbi esztendőkben oly sok tudományos eredményt sikerült produkálnunk a térinformatikában, azaz a légi régészetben, hogy most már pár kollegával csoportot alkotva dolgozunk. Nem mondtam még, hogy ennek a mai csoportmunkának az volt az előzménye, hogy 1993-tól 2000-ig egy neves francia kollega, a burgundiai régió pilóta régésze – eredeti foglalkozására nézve Mirage vadászpilótából lett régész – idejött Magyarországra minden évben fényképezni. S én, mint segítője, munkáinak előkészítője, a felvételek azonosítója ez idő alatt megtanultam tőle ezt a lényegében elég sok praktikus ismeretet igénylő mesterséget.

– Miközben repültek, ez az ember mutogatott magának mindenféle látható régészeti érdekességeket?

– Igazából nem mutogatott semmit, hanem bevont a munkába. Azt mondta, hogy vedd kezedbe a papírt, és írjad, amiket mondok. Én kapkodtam a fejem, és írtam az adatokat. Kapkodni azért kapkodtam, mert állandóan forgatta alattam a repülőgépet, amit eleinte nehezen bírtam. Akkor egy kicsit pihentetett, aztán újra és újra forgolódtunk, amit végül sikerült megszokni. Azt mondják, háromféle ember van ebben a kisgépes repülésben, aki soha nem szokja meg, akinek soha nincs problémája, és akinek sikerül megszoknia. Az utóbbi vagyok én.

repülő árnyéka

– Ajaj. Maga  meghívott engem repülni, én meg azóta vonakodom, csak éppen nem mertem mondani. Egy kellemetlen kényszerleszállás féle óta nem vagyok a mindent uraló technika nagy híve, de legyünk fatalisták. Hátha abba a típusba tartozom, akinek kisgépen soha nincs problémája. Magában sosem volt félelem?

– A gépen nem, mert a pilótában száz százalékosan megbízom. Néha azt mondja az ember, talán jó lett volna két perccel előbb visszafordulni, de igazából soha semmilyen probléma nem volt még.

– Száz százalékig szerintem csak a Istenben lehet megbízni. A visszafordulást időjárási körülmények igényelték volna?

– Volt olyan, hogy a benzin már fogyóban volt, ami azt jelentette, hogy előbb kellett leszállnunk.

– Nem a pályán?

– Egy másik pályán. Az időjárás megítélése egyébként a pilóta dolga. Ők nagyon profik.

– Mennyit repülnek évente?

– Meglepő lesz, amit mondok, tíz-tizenkét napot.

– Akkor megúsztam. Abból egy percet is kár rám pazarolni.

– Ebből a tíz-tizenkét napból mondjuk nyolc szinte egymás utáni napokon van.  A kora nyári időszakok ezek, amikor a legtöbbet repülhetünk, amennyire a pénzünk futja.

– Ez elegendő nap, vagy a pénzszűke határozza meg a repülési időt?

– Münchenben van egy kollega, aki négyszáz órát repül egy évben, ami annyit jelent, hogy ahányszor süt a nap, ő fönt van, és dolgozik. Ebből egyrészt az következik, hogy rengeteg mindent talál, másrészt nyolc ember van a keze alatt, aki rendbe rakja mindazt, amit ő talál.

– Mint egyetemi kutatónak, hiszen ön az Eötvös Lóránt Egyetem dolgozója, mi volt a kitűzött feladata?

– 1988-ban franciákkal közösen indult az a régészeti együttműködés, amelyben a főnökeim elsősorban a vaskorra helyezték a hangsúlyt, tehát az volt a kérés, hogy ismert, vagy kevésbé ismert vaskori lelőhelyeket fényképezzünk. A francia kolléga tudományos érdeklődése a római korra irányult elsősorban, így ő a pannóniai limes nyomvonalát, a Duna melletti területeket kutatta. Aztán ezen közben kezdtünk mi azzal foglalkozni, hogy a rengeteg őskori földvár, amiről korábbi tudományos közlésekből már tudtunk, állapotfelmérését elvégezzük. És persze sok-sok addig még fel nem fedezett sáncra is rábukkantunk, sőt, temetkezési nyomokra, és „új” földvárakra is. Több mint kétszáz földvárról van felvételünk.

– Miért kellett nekünk ennyi földvár? Vajon minden település ura várat szeretett volna magának, avagy valamelyik akkori hadmérnök így látta jónak?

– Őskori földvárakról van szó. Tehát Krisztus előtti évezredekről. Ezek nagy része bronzkori. Első nagy eredményünk az volt, amikor kiderült, hogy az alföldi sík vidékeken is megvannak az erődítmények, csak elsősorban a XX. században fölgyorsult szántóföldi művelés miatt nagyon sok már csak a levegőből látható. Korábban hegyvidékeken, dombokon ismertünk ilyen várakat, ezzel a kutatással egyfajta egyensúly jött létre.

a Borsodi földvár

a Borsodi-földvár levegőből

– Egész pontosan mit jelent, hogy földvár?

– A kővel szemben határozzuk meg földvárként. Leglényegesebb eleme, hogy nincs benne kőfal. Ugyanakkor kétfajta erődítés is jelen van, egyrészt az erődítési árok, amit belevágnak a talajba, másrészt meg a sáncszerkezet, ami a feltárások szerint egy fa- konstrukció, amit földdel töltenek ki, de ebben már használhattak követ, mint ahogy egyik kutatásunk megállapította.

– Miért pusztultak el ezek a földvárak?

– Azok a nagy kiterjedésű várak, amikről most beszéltünk / Velemben, a Somogy megyei Szalacskán, és így tovább /, a római foglalást követően kikerültek a használatból, pusztulásnak indultak, de azért romjaikban is impozánsak, ilyen például a százhalombattai sáncvár, amelynek az északi sánca ma is olyan, hogy tíz körömmel kell kapaszkodni annak, aki be akar mászni. Persze a középkorból is ismerünk földvárakat, azokról is lenne mit mesélni.

szászhalombattai sáncvár

a szászhalombattai sáncvár

– A légi felvételeikből most már jó néhány éve készül egy szép falinaptár, amely szép bizonyítéka mindannak, amiről itt most beszélünk. Itt térnék vissza a fényképezési tehetségére. Otthonról hozta?

– A tehetségről nem beszélnék, de a többit otthonról hoztam, az biztos. Édesapám barlangi fényképész.

– És nem mondta, hogy édes fiam, miért nem barlangászol te is, miért repkedsz a levegőben?

– Valamikor én a barlangi fényképészetet is műveltem, csak az volt a baj, hogy a barlangászatnak az az ága, amit én szerettem, azt fizikailag már nem bírtam.

– Ezen mit értsek?

– A kifejezetten nehéz, veszélyes, sportos barlangok bejárását. Több száz méteres mélység le, s föl. S lehetőleg ezt az egészet még le is fényképezni. Amit édesapám csinált, a kristályok, cseppkövek megörökítése, az engem nem vonzott, a barlangoknak a vadsága viszont igen.

– Maga egy vékony, magas fiatalember, a kis réseken is befér valószínű, legfeljebb tovább tart, mint egy rövidebb embernél. Mit nem bírt?

– A derekam valószínűleg gyári hibás , és ezekben a barlangokban nagyon nagy súlyokat kell cipelni. Ehhez pedig derék kell.

– Ami a kisrepülőgépeket illeti, ott meg kucorogni kell a pilóta mellett, mint egy embrió. Az sem éppen derék kímélő póz.

– Nem igazán, de azt jobban bírom.

– Változtat az emberen az, hogy sokszor látja fentről a világot?

– Ezt a családomtól kellene megkérdezni. Egyet viszont tudok. Magyarország nagyon sok helye az én képzetemben már úgy él, ahogy felülről látom. Először mindig az ugrik be, hogy mondjuk Tihany hogyan néz ki a magasból. Ez biztos, hogy a sors nagy adománya. Szerencsés vagyok, hogy elsők közt láthatok sok mindent, hiszen a pilóták nagy részének is úgy kell megmutatnunk azokat a dolgokat, amelyeket mi kutatunk, hogy nézd csak, ott van, mert ő elsőre nem látja. Egy idő után persze kezdik ők is látni, amit mi már régen látunk, s újabb idő elteltével pedig a társunkká válnak a felfedezésben. Már csak azért is, mert amikor én fényképezek, ő már figyeli a következő tájat.

Tihany felülről

Tihany madártávlatból

– Milyen fentről ez a Magyarország?

– Gazdag, és felfedezésre váró terület. Miután ma Magyarországon százezernél több régészeti lelőhelyet ismerünk, ehhez én nyolcszázat tudtam a magam eszközeivel hozzátenni. Ugyanakkor külföldi pilóták, fotósok mondják, meg a régészek persze, hogy rendkívül jók az adottságaink, tehát itt az elkövetkező években rengeteg új lelőhely vár felfedezésre.

                                                                                                             Kondor Katalin

Kapcsolódó cikkek