illusztráció, forrás: pixabay.com

Rétvári Bence: jól vizsgázott az új alapellátási ügyeleti rendszer

Rétvári Bence: jól vizsgázott az új alapellátási ügyeleti rendszer

Jól tervezettnek, jól "kalibráltnak" nevezte a tavaly februárban bevezetett új alapellátási ügyeleti rendszert a Belügyminisztérium parlamenti államtitkára csütörtökön Budapesten, sajtótájékoztatón.

Rétvári Bence azt mondta, az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) közreműködésével és koordinálásával elindult ügyeleti ellátás jól vizsgázott, a betegbiztonságot előtérbe helyező rendszert sikerült létrehozni. Ehhez minden járásban új, a különböző terepviszonyoknak megfelelő ügyeleti autókat állítottak rendszerbe, valamint az ügyeletet adó háziorvosok a korábbinál magasabb – 9 000 és 11 000 forintos – óradíjat kapnak a mentőszolgálattól – tette hozzá.

Az államtitkár ismertetése szerint az új ügyeleti szisztéma bevezetése óta 103 000 hívás érkezett a központi, 1830-as telefonszámra, 312 000 beteget láttak el 306 ügyeleti óra alatt.

Rétvári Bence szerint nem igazolódtak be azok a félelmek, amelyek alultervezettséget, zsúfoltságot, hosszú várakozást jósoltak, hiszen átlagosan óránként egy beteg jutott egy ügyeleti órára. A 1830-as telefonszám a teljes ügyeleti időszakban, hétköznap 16 óra és másnap reggel 8 óra között, hétvégéken és ünnepnapokon pedig egész nap hívható – emlékeztetett Rétvári Bence.    Az államtitkár kitért arra is, hogy az elmúlt években jelentősen emelkedett a mentőszolgálat költségvetése; míg 2010-ben 27 milliárd forint, addig idén 86 milliárd forintból gazdálkodhat a szolgálat.

Csató Gábor, az OMSZ főigazgatójának beszámolója szerint 155 telephelyen működtetik az ügyeletet országosan, és idén február 1-jén Fejér és Pest vármegye is csatlakozik az új alapellátási ügyeleti rendszerhez, előbbi nyolc, utóbbi 18 telephellyel.

Ismertette, az esetek túlnyomó többségében enyhe, könnyen ellátható esetekkel keresték fel az ügyeleteket. A háziorvosi alapellátásban megjelent 196 000 beteg közül 325 bizonyult súlyos esetnek. A betegek 90 százaléka telefonon, otthonában vagy az ügyeleti telephelyen ellátható volt, az esetek érintettjeinek mindössze 10 százaléka került kórházba – tette hozzá a főigazgató.

Kapcsolódó cikkek