forrás: pixabay.com

Egyre nagyobb sikerrel dolgoznak a Budapesti Békéltető Testületben

Egyre nagyobb sikerrel dolgoznak a Budapesti Békéltető Testületben

Tíz százalékkal több eset került tavaly a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) Budapesti Békéltető Testülete (BBT) elé, mint 2022-en. Ezek háromnegyede mindkét fél megelégedésével zárult, amivel jelentősen, mintegy négyszázzal nőtt az egyezséggel véget érő ügyek száma.

A BBT-hez 2023-ban 4654 ügy érkezett, amelyből 4531-ben, több mint egymilliárd forint ügyértékben született döntés. Országos szinten a békéltető testületekhez érkező fogyasztói panaszok felét a BBT kezelte.

A közleményben kiemelték, javult a vállalkozások együttműködési hajlandósága is, sok esetben a békéltető testületi eljárás megindulása nyomán a vállalkozás szinte azonnal teljesítette a jogos fogyasztói igényt.

Inzelt Éva, a Budapesti Békéltető Testület elnöke a közleményben rámutatott: a vállalkozások felismerik, célszerűbb és gazdaságosabb peren kívül a békéltető eljárás keretében lezárni a fogyasztóval szembeni jogvitát. Jelezte, jelentős változás 2024-től, hogy a békéltető testületek immár kötelezést tartalmazó határozatot hozhatnak a vállalkozásokkal szemben, ha a kérelem megalapozott és a fogyasztó érvényesíteni kívánt igénye nem haladja meg a 200 000 forintot.

A legtöbb kifogás (a panaszok 57 százaléka) továbbra is a szolgáltatásokkal kapcsolatos.

A BBT adatai szerint 2023-ban is sokan éltek panasszal a posta- és távközlési szolgáltatásokkal, valamint a közüzemi szolgáltatókkal kapcsolatosan. Az előző évek tendenciáit folytatva nőtt a légitársaságokkal szembeni kompenzációs igények száma, különösen a járatok törlése, késése miatt. Újdonságot jelentenek a BBT elé kerülő ügyek között a napelemrendszerekkel kapcsolatos kifogások.

A BBT kitért arra, hogy az építőipari ügyekben a fogyasztók gyakran azért kerülnek nehéz helyzetbe, mert írásbeli megállapodás hiányában nem tudják bizonyítani a kérelmükben foglaltakat.

A termékekkel kapcsolatos panaszok (az összes ügy 43 százaléka) között gyakoriak voltak az online vásárolt termékekkel kapcsolatos kifogások. Tipikusnak tekinthetőek az olyan ügyek, amikor a webáruházat üzemeltető vállalkozás ismeretlen, a fogyasztó pedig az adott online felületről történő rendelés során nem az indokolt körültekintéssel járt el – ismertette a Budapesti Békéltető Testület.

Kapcsolódó cikkek