"A digitális szakadék felszámolható"

"A digitális szakadék felszámolható"

Az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) köznevelésért felelős államtitkára szerint a digitális szakadék felszámolható, de legalábbis megállíthatók a negatív folyamatok a köznevelés rendszerében.

Czunyiné Bertalan Judit kedden, Budapesten kifejtette: a digitális szakadékot – amely az informatikai eszközök és tudás, valamint a rendelkezésre álló lehetőségek között van – “módszeresen, tudatosan” fel lehet számolni a köznevelés intézményrendszerében, vagy legalábbis meg lehet állítani azt a tendenciát a digitális kompetenciák területén, amelynek részeként az OECD-felmérések nem feltétlenül jó értékelést adnak a magyar iskolarendszernek és a diákoknak.

Az államtitkár az európai programozás hete, azaz a digitális készségek fejlesztését és a programozás népszerűsítését szolgáló EU CodeWeek kezdeményezésről tartott sajtótájékoztatón elmondta: a kormány célja, hogy a magyar gyermekek a köznevelési intézményrendszerben digitális tudást is szerezzenek, amellyel felvehetik a versenyt bármely európai intézményrendszerben végzett diákkal.

A sajtótájékoztató előtt tartott programozási bemutató órával kapcsolatban úgy fogalmazott: látszik, hogy van az a korosztály és van az a módszertan, amellyel játékosan, okosan nagyon hasznos és tudatos lépéseket lehet tenni a digitális kompetenciák megerősítésére.

Czunyiné Bertalan Judit a kezdeményezésről azt mondta: az európai programozás hetén több millióan vesznek részt az Európai Unióban, diákok, tanárok, szülők, vállalkozások; az Emmi harmadik alkalommal csatlakozik ehhez. Jelezte: az október 10-18. közötti programsorozat célja, hogy a programozást mint tudást játékos formában juttassa el a gyermekekhez.

Hangsúlyozta: a digitális környezet jó értelmezése, tudatos használata versenyképességet is meghatározó tényező a világban, ezért ennek előfeltételeként a digitális készségek, képességek fejlesztése a többi között a nemzeti alaptantervben, a digitális nemzet-koncepcióban, abban, hogy minél több háztartásban legyen szélessávú internet, az internetbiztonság vagy a digitális módszertanok erősítése terén is fontos a kormány számára.

Úgy fogalmazott: “ne menjünk el szó nélkül” amellett, hogy az OECD-mérések alapján a magyar gyerekeknek szükségük van fejlesztésre a digitális kompetenciák terén, ezért ennek nem csak a köznevelésben, hanem a pedagógusképzésben és -továbbképzésben is hangsúlyos szerep kell, hogy jusson. Hozzátette: ez természetesen szerepel a köznevelési alapcélok és a köznevelésben meghatározott kilenc kulcskompetencia között is.

 

Ugyanakkor azt mondta: a felmérések eredményétől nem megijedni kell, hanem szembe kell nézni velük, a szakmával, a piaci szereplőkkel együtt kell megteremteni annak a lehetőségét, hogy közép- és hosszú távon stratégiai lépéseket tehessenek a digitális írástudás, a digitális műveltség vagy a digitális kompetenciák területén.

Kapcsolódó cikkek