Felújítják a Lánchidat

Felújítják a Lánchidat

A tervek szerint a nyáron elkezdődhetnek a Lánchíd és a Váralagút teljes felújítási munkálatai, amelyek 2019 végéig tarthatnak majd. Ez derült ki a Fővárosi Közgyűlés szerdai ülésére benyújtott előterjesztésből.

A testület az ülésen dönthet arról, hogy a rekonstrukciót 22 milliárd 330 millió összköltséggel a BKK Zrt. útján valósítja meg. Ez az összeg fővárosi saját forrásként rendelkezésre áll. Mint a budapest.hu oldalon közzétett, a Bagdy Gábor és Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes javaslatában olvasható, hogy a felújítást a híd nem megfelelő biztonságú teherbírása indokolja.

A felújítás tartalmazza a meglevő közúti pályalemez teljes elbontását és újjáépítését, a két oldali hídi gyalogos járdakonzolok teljes elbontását és újjáépítését, a megmaradó acélszerkezetek javítását és korrózió elleni védelmét, a gyalogos korlátok műemléki felújítását, a kőfelületek javítását és felülettisztítását, a köz- és díszvilágítás korszerűsítését, a Duna-meder szükség szerinti rendezését, a hídfőkben lévő gyalogos aluljárók szélesített átépítését, a hídfő lépcsőinek átépítését, továbbá a hídfők helyiségeinek felújítását és lehetőség szerinti hasznosítását.


Mint írták, a hídfelújítással egy időben célszerű elvégezni a Váralagút felújítását is a teljes gépészeti rendszerének felújításával egyetemben. Továbbá meg kell újítani az alagút szigetelését és belső borítását. Ezek során – egyebek mellett – újraosztják a közúti és gyalogos felületet a megváltozott közlekedési igények szerint, lecserélik a légtechnikai rendszereket, korszerűsítik a közvilágítást, valamint díszvilágítást építenek ki.


A javaslat szerint átépítik a Clark Ádám teret is, ahol a körforgalom mérete csökken, a gyalogosterek pedig bővülnek, új díszburkolatot kapnak. A Lánchíd hídfője felőli oldalra új gyalogos átkelőhely létesül, ezzel a teljes Clark Ádám tér mind a négy térnegyede átjárhatóvá válik. Új gyalogos átkelőhely létesül a Hunyadi János utcai torkolathoz a gyalogos forgalom biztonságának növelésére.


A pesti hídfő mögött található közúti és villamos aluljáró megtartása “nem gazdaságos” a szerkezet rossz állapota miatt – mutattak rá. A mintegy 75 éves bauxitbeton aluljárórendszer jelenlegi szerkezetének megtartása nem lehetséges a szerkezet statikai elöregedése miatt, ezért a hosszútávú, gazdaságosabb és árvízvédelmi szempontból a jelenleginél nagyobb biztonságot nyújtó szerkezet kialakítása elbontásával és teljesen új aluljárórendszer építésével valósítható meg. 
A pesti hídfő alatti aluljáró újjáépítését a Lánchíd forgalmának teljes kizárása mellett lehet csak elvégezni, ez mintegy másfél évet vesz igénybe – olvasható.

Továbbá – mint írták – a Váralagút és a Lánchíd felújítása idején a Lánchíd-alagút útvonalat teljesen lezárják, ezért az aluljáró felújítását organizációs szempontból célszerű összehangolni a Lánchíd felújításával. 
A megvalósítási megállapodás tervezete szerint a munkálatok tervezett kezdési időpontja 2017. június elseje, a tervezett befejezési időpontja pedig 2019. december 31.

A testület a jövő szerdai ülésen tárgyalhat arról is, hogy folytatódhat a 3-as metró Káposztásmegyerig történő meghosszabbításának előkészítése. A javaslatban szereplő feladat a meghosszabbítás engedélyezési terveinek elkészítését foglalja magában a szükséges engedélyek megszerzésével együtt, beleértve a 3-as metróvonal tervezett káposztásmegyeri végállomását magába foglaló intermodális csomópont tervezési és engedélyezési feladatait is. Az előkészítés, engedélyes terv elkészítésnek határideje 2019 vége.