Összesen tizenháromezren nem vették fel a munkát a General Motors egy Missouri állambeli üzemében, valamint a Ford egy michigani és a Chrysler egy Ohio államban működő gyárában az Egyesült Autóipari Munkások (United Auto Workers – UAW) szakszervezet felhívására.
A szakszervezet elnöke, Shawn Fain szerint amennyiben bérköveteléseiket a munkáltatók nem teljesítik, több üzemre is kiterjesztik a sztrájkot.
A korlátozott sztrájk egyben kíméli a 146 ezer autóipari dolgozót tömörítő szakszervezet 825 millió dolláros sztrájkalapját is.
Az érdekképviselet 36 százalékos béremelést követel négy éves időtávon belül, valamint egyéb engedményeket, egyebek között az infláció kompenzációját. A UAW eredeti követelésében szerepelt a 4 napos munkahét is, változatlan kereseti viszonyok fenntartásával. A szakszervezet és az autógyárak közötti kollektív szerződés csütörtökön lejárt, az érdekképviselet addig adott határidőt a munkáltatók számára a megállapodásra. A General Motors és a Ford 20 százalékos bérfejlesztést ajánl, míg a Chrysler-t is gyártó Stellantis 17,5 százalékot. Az autógyártók arra hívták fel a figyelmet, hogy a sztrájkot az egész amerikai gazdaság megérezheti, és a nagymértékű béremelés inflációs hatással járhat. Emellett arra hívták fel a figyelmet, hogy az elektromos autók gyártása felé elmozdulás szintén költségekkel jár a számukra.
Jim Farley, a Ford vezérigazgatója úgy vélte, hogy nagyvonalú ajánlatot tettek, amiről azonban a szakszervezet nem akart érdemi tárgyalást folytatni.
A helyzet rendezése érdekében Joe Biden elnök két gazdasági tanácsadót bízott meg azzal, hogy közvetítsenek a bérvita megoldásában, szándéka szerint azért, hogy mindkét fél “nyertesként” állhasson fel a tárgyalóasztaltól. Az elnök pénteken a Fehér Házban a kialakult helyzetről azt mondta, hogy “senki nem akar sztrájkot, de megérti a munkavállalók frusztrációját”. Elismerte, hogy az autógyártók jelentős béremelési ajánlatot tettek, de hozzátette, hogy tovább kell menniük, és rekord mértékű vállalati szintű profitjukat megosztani “rekord mértékű” kollektív szerződések formájában.