Ismét vizsgálták a vírusellenesként hirdetett termékek online kereskedelmét

Ismét vizsgálták a vírusellenesként hirdetett termékek online kereskedelmét

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a tavaszihoz hasonlóan december elején ismét vizsgálta a vírusellenesként hirdetett termékek online kereskedelmét, amelyet már a vírustesztelésre is kiterjesztett. Ezt mondta a versenyhivatal elnöke az M1 aktuális csatornán hétfőn.

Rigó Csaba Balázs jelezte, megnőtt a koronavírus-járvány elleni védekezést szolgáló eszközökkel, kézfertőtlenítőkkel, maszkokkal, tesztekkel kapcsolatos panaszok száma az utóbbi időben. Új jelenség egyebek mellett, hogy a hirdetésekben hivatkoznak állami hatóságok jóváhagyására, habár csak a termék bejelentése történt meg. Találkozott a versenyhivatal olyan esetekkel is, amikor a tanúsítvány a weboldalon nem volt megnyitható, elolvasható.

“Ezekben az esetben a GVH elindítja a vizsgálatot, és azonnal intézkedik, hogy ezeket a weboldalakat kapcsolják le”

– ismertette a GVH elnöke.

Rigó Csaba Balázs kitért arra is, hogy voltak panaszok az otthon elvégezhető koronavírus-tesztekkel kapcsolatban.

“Sem az európai uniós, sem a hazai hatóságok nem adtak ki olyan engedélyt, amely azt bizonyítaná, hogy megbízható koronavírus-teszt van otthoni alkalmazásra”

– hívta fel a figyelmet. A Gazdasági Versenyhivatal hétfői közleményében ismertette, hogy a decemberi vizsgálat eredménye alapján továbbra is megjelennek kifogásolható gyakorlatok. A GVH több oldalon találkozott olyan állításokkal, amelyek szerint a termékek vírusölő, vírusellenes hatással bírnak, 99,9 százalékos hatékonyságot ígérnek a vírusok ellen, illetve elpusztítják a vírust, vagy baktériumölő, gombaölő és tuberkolózisölő hatással rendelkeznek.

“Ezek az állítások azt a látszatot kelthetik, hogy a termék különösen hatékony a vírus elleni harcban, ezt azonban valószínűleg nem támasztják alá megfelelő kutatások”

– közölte a versenyhivatal.

A GVH olyan weboldalakkal is találkozott, amelyek esetében valószínűsíthető, hogy a negatív véleményeket a moderátorok törlik. A kizárólag pozitív vélemények közzététele befolyásolja a fogyasztói döntéshozatalt.

Az oldalak több esetben nem tüntették fel a termékek gyártóit, forgalmazóit. Így nem derült ki, hogy a fogyasztó pontosan kitől rendelné meg a terméket, illetve kihez tudna fordulni panaszával, kérdéseivel vagy jogai érvényesítése érdekében. A GVH közleményében felhívta a szolgáltatók figyelmét, hogy a jelenlegi járványhelyzetben fokozottan elvárt a fogyasztók tisztességes tájékoztatása. A versenyhivatal arra kéri az online áruházak, illetve egyéb értékesítő oldalak üzemeltetőit, hogy az oldalak kialakításánál és tartalmuknál legyenek különös figyelemmel a GVH részéről közzétett javaslatokra. A hatóság kéri a hirdetések közzétevőinek együttműködését abban, hogy ha vannak felületeiken a fentiekkel összhangban nem álló értékesítési módszerek, gondoskodjanak a közzététel megszüntetéséről.

A versenyhatóság a fogyasztóknak azt tanácsolja, hogy rendelés előtt ellenőrizzék a honlapok megbízhatóságát és az oldallal kapcsolatos fogyasztói véleményeket is.

Emellett érdemes időt szánni a szolgáltatási feltételek megismerésére, és hasznos lehet tárolni a vállalkozással folytatott levelezést is, a rendelés folyamatáról pedig képernyőmentéseket készíteni.

Kapcsolódó cikkek