"Fontos a verseny érvényesülését elősegítő, kiszámítható jogszabályi környezet"

"Fontos a verseny érvényesülését elősegítő, kiszámítható jogszabályi környezet"

Juhász MiklósA Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a prioritást képező versenyfelügyeleti eljárások mellett 2013-ban kiemelt figyelmet fordított a verseny érvényesülését elősegítő, kiszámítható jogszabályi környezet kialakítására. Ezt mondta Juhász Miklós elnök az MTI-nek adott évértékelő interjújában.

Emlékeztetett, novemberben az Országgyűlés elfogadta a versenytörvény módosítását. Ez egyebek mellett a vállalkozások összefonódásának ellenőrzése során egyértelműsíti az engedélyezési eljárást, csökkenti az ügyintézési határidőt. Pontosítást nyertek továbbá a védelmet élvező adatok, és az iratbetekintés speciális szabályai is. Egyszerűbbé vált a jogalkalmazás a gazdasági reklámtevékenységet, valamint az összehasonlító reklám tilalmát illetően, átláthatóbbá válnak az eljárási szabályok. A törvénymódosítás következményeként megszűnik a hivatali dolgozók státuszában meglévő indokolatlan párhuzamosság, és a közszolgálati tisztviselőkre vonatkozó szabályozáshoz hasonló kiszámítható életpálya lehetősége áll a versenyhivatali munkatársak előtt.

Ez év júliusától hatályos az új büntető törvénykönyv (Btk.) azon passzusa is, amely rendezi az engedékenység keretében felmerülő korábbi problémákat – hívta fel a figyelmet az elnök hozzátéve, hogy így, az a közbeszerzési kartellszereplő, aki a tevékenységét a GVH előtt feltárja, már nemcsak a versenytörvény alapján kiszabható bírság, hanem – adott esetben – akár a büntetőjogi szankció alól is mentesülhet. Az elnök abban bízik, hogy a módosítás révén növekedhet az engedékenységi kérelmek száma, és így a kartellfelderítés hatékonysága is javul.

A kiszámítható jogalkalmazás elősegítése érdekében 2013-ban hét különböző tájékoztatót, útmutatót adott ki a GVH illetve a Versenytanács elnöke – ismertette Juhász Miklós. Mint mondta, a hivatal célja, hogy ezekkel az eszközökkel is elősegítsék és növeljék a jogalkalmazás kiszámíthatóságát. Több dokumentum jelent meg a fúziókontroll eljárás egyes szabályairól, de született tájékoztatás a közigazgatási hatósági eljárásban alkalmazható egyszerűsített hatósági eljárás, illetve az engedékenységi szabályok alkalmazásáról is. A GVH az idén folytatta a fúziós eljárásrendjének fejlesztését és a korábban megvalósított hatékonyságnövelő intézkedések további finomhangolását is elvégezte. A versenyhatóság lépéseinek eredményeképpen tovább csökkent az összefonódások engedélyezésének határideje. Így 2010-hez képest az I. fázisú fúziós ügyek elintézésének határideje ötödére csökkent, míg a 2012-től alkalmazható, indoklást nem tartalmazó döntések esetében az ügyintézési határidő átlagosan 14 nap – mondta.

A GVH elnöke elmondta, hogy a versenyhatóság 2013-ban, a tavalyihoz hasonlóan 116 ügyet zárt le, és hozzávetőlegesen ugyanennyi eljárást indított. Az év során kiszabott mintegy 11,5 milliárd forintnyi bírság, a hivatal történetében az eddigi legmagasabb összegű. Ennek a legjelentősebb részét a nagy visszhangot kiváltó banki kartell adta. A 11 hitelintézettel szemben kiszabott, megközelítőleg 9,5 milliárd forintos bírságot a végtörlesztések akadályozása érdekében megvalósított összehangolt magatartás miatt szabta ki a Versenytanács. 

A versenyfelügyeleti eljárások arányát tekintve az elmúlt évben is a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokkal kapcsolatos ügyek voltak túlsúlyban – tette hozzá. A fogyasztóvédelmi ügyek az összes eljárásoknak változatlanul több mint felét teszik ki – mondta az elnök. Az elmúlt időszakban a GVH a sérülékeny fogyasztókat érintő piaci magatartásokat kezelte kiemelten, így például a gyógyhatást ígérő, illetve kiskorúaknak szóló kommunikációkat vizsgálata. Az elnök utalt arra, hogy a fogyasztói csoportokkal kapcsolatban eddig csak a GVH járt el, de látható, hogy ez önmagában nem elég a probléma megoldására. Ezért is pozitív, hogy a jogalkotó is lépett az ügyben.

Az idei év kiemelt vizsgálatai közé sorolta az elnök azt az online szobafoglalások piacán végzett ellenőrzést is, amelynek célja a szállodai és más szálláshelyek webes felületeken történő közvetlen és viszonteladói értékesítés volt. Így, különösen az online szállásközvetítők által alkalmazott, úgynevezett árgarancia intézményének működésével kapcsolatos piaci folyamatok megismerése és értékelése volt a vizsgálat középpontjában. A GVH olyan körülményeket azonosított, amelyek arra utaltak, hogy az árgarancia intézményének gyakorlata korlátozhatja a versenyt a szállodai szolgáltatásokat kínáló portálok között. Kiemelte, piaci jelzésekre reagálva a GVH 2012-ben megalkotta a – fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokkal kapcsolatos ügyekben tett – kötelezettségvállalásokra vonatkozó közleményét. Annak alkalmazására először az idén, egy sérülékeny fogyasztói kört érintő ügyben került sor. Elmondta, az eljárás alá vont vállalta, hogy a GVH által meghatározott többmilliós költségkerettel, huzamos időn keresztül folytatott edukációs kampány keretében, a médiában, interneten és kiadványok útján növeli a fogyasztói tudatosságot, különösen a vizsgálattal érintett területen, de általánosságban is.

Kapcsolódó cikkek