Leírták, miként kerülik meg a ráksejtek az immunrendszert

immuneMegtalálták azt a molekuláris mechanizmust, amely egereknél segíti a melanomás sejteket abban, hogy megkerüljék az állat immunrendszerét.

A Nature tudományos magazinban január 18-án közzétett új felfedezést egyszer még emberi gyógyászatban is használhatják. Olyan szerek kidolgozását segítheti, melyek a mechanizmus gátlásával akadályozzák a tumor növekedését.

Az Egyesült Államok Országos Rákintézetében végzett kísérletekben a kutatók elsőként mutatták ki, hogy az interferon-gamma nevű fehérje kulcsszerepet játszik a melanoma szétszóródásában. A melanoma a bőrt érintő, igen agresszív ráktípus, amely ellenáll a szokásos kemoterápiás kezelésnek, és magas a halálozási aránya. Ahogy azt Glenn Merlino kutatásvezető elmondta, ugyanazt a típusú ibolyántúli besugárzást használták az egerek besugárzására, amely a napégést okozza, és azt tapasztalták, hogy ennek hatására a fehérvérsejtek mélyen beszűrődtek a rágcsálók bőrébe. A fehérvérsejtek interferon-gamma molekulákat termeltek, amelyek azután segítették a melanoma terjedését.

melanoma

Amikor olyan antitesteket fecskendeztek be az egereknek, amelyek blokkolják az interferon-gammát, azzal sikeresen megszakították a jelátadó folyamatot, és hatékonyan csökkentették az UV-sugárzás okozta bőrrák kockázatát.

Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) adatai szerint 2000-ben 200 ezernél több melanomás esetet diagnosztizáltak, és 65 ezren haltak meg miatta.