Pölöskei Gáborné: a munkaerőpiaci elvárásokhoz kell igazítani az oktatást

Pölöskei Gáborné: a munkaerőpiaci elvárásokhoz kell igazítani az oktatást

A munkaerőpiaci elvárásokhoz kell igazítani az oktatást, a szakképzést; a diákokat olyan kompetenciákra és készségekre kell oktatni, amelyekkel a változó környezetben is meg tudják állni a helyüket. Ezt hangoztatta a Kulturális és Innovációs Minisztérium (KIM) szakképzésért felelős helyettes államtitkára szerdán Budapesten.
Pölöskei Gáborné a Svájci-Magyar Együttműködési Program végrehajtási megállapodásának hivatalos aláírása alkalmából beszélt a magyar szakképzés helyzetéről.

Elmondta, hogy a kormány – a svájci tapasztalatokat is felhasználva – 2019-ben fogadta el a Szakképzés 4.0 stratégiát, amelyet a 2020-2021-es tanévtől már alkalmaznak és folyamatosan fejlesztenek. Példaként említette, hogy 2021-ben megkezdődött az okleveles technikus-képzés, amelyben összehangolták az egyetemek és a technikumok oktatási anyagát, megkönnyítve ezzel, hogy a diákok a technikusképzés után a felsőoktatásban tanuljanak tovább. Arról is beszélt, hogy fejlesztik a szakképzésben a minőségbiztosítás rendszerét; már bevezették az oktatók teljesítményértékelését és az iskolák belső értékelését, míg a külső értékelés kialakítása még tart.

“Az oktatók nyitottak a változásokra, és a gyerekek is érdeklődők a projektalapú oktatás iránt”

– emelte ki a helyettes államtitkár.

Felhívta a figyelmet a pályaorientáció fontosságára, értékelése szerint ezzel jelentősen csökkenthető a korai iskolaelhagyás. Kitért arra, hogy a hátrányos helyzetű csoportok számára mentorálási módszereket dolgoznak ki.

Ezekhez nyújt segítséget a most aláírt program. A 41 szakképzési centrum hálózatán keresztül, a szakképzés módszertani központjának, azaz az IKK Innovatív Képzéstámogató Központnak a közreműködésével a kifejlesztett programok széles körben el tudnak terjedni. Jean-Francios Paroz, Svájc nagykövete az aláírási ceremónián szintén azt hangsúlyozta, hogy a program fő célkitűzése a szakmai pályaorientáció és a projektalapú tanulás előmozdítása a magyarországi szakképzésben.

“A magas színvonalú szakképzés megfelel a gazdaság igényeinek, és így hozzájárul az ország fejlődéséhez”

– mondta a nagykövet, majd hozzátette, hogy Svájc örömmel osztja meg a duális szakképzéssel kapcsolatos tapasztalatait.

Korponai Gergő, a nemzeti irányító hatóság helyettes vezetője arról beszélt, hogy a svájci hozzájárulás egyszerre szolgálja a társadalmi integrációt, az országon belüli esélyek kiegyenlítését, és a fiatalokat érintő munkanélküliség további csökkentését is.

Jelezte, a magyar gazdaság fenntartható fejlődéshez is hozzájárul a program.

Kapcsolódó cikkek