A történelem írásbeli érettségi vizsga feladatlapját tölti ki egy diák a fõvárosi Szerb Antal Gimnáziumban 2019. május 8-án, fotó: Koszticsák Szilárd/MTI

Könnyűnek találták a történelem érettségit ezek a diákok

Könnyűnek találták a történelem érettségit ezek a diákok

Könnyen megoldhatónak és korrektnek ítélték a szerdai történelem érettségi írásbeli feladatait a vizsga után az MTI-nek nyilatkozó iskolaigazgatók és szaktanárok.

Horváth József, a Székesfehérvári Vasvári Pál Gimnázium igazgatója szerint a feladatlap megfelelően lefedte az egész középiskolás tanagyagot: az egyetemes történelemben az ókortól, a magyar történelemben az Árpád-kortól egészen az ezredfordulóig. Úgy vélte,

változatosak voltak a feladatok, a diákokat a válaszadásban mindenhol idézetek és források, térképvázlatok és fotók segítették.

Mint mondta, a diákok visszajelzései alapján az esszék között sem volt egy téma, amit sokan választottak, egyértelműen megoszlott a választás a témák között.

“A gyerekek elégedettek voltak a feladatsorral, jó felkészüléssel abszolút megoldhatónak találták, mert a fő témákat érintették a kérdések, s a pedagógus kollégái szerint is alkalmas volt a feladatsor a fiatalok tudásának lemérésére”

– tette hozzá.

“Korrektnek és könnyűnek értékelték a diákok a közép és emelt szintű történelem érettségi feladatait a győri Kazinczy Ferenc Gimnázium és Kollégiumban”

– mondta az intézmény vezetője szerdán az MTI-nek.

Németh Tibor kifejtette, hogy a feladatok középszinten az elmúlt évek tematikája alapján készültek és meglátása szerint bizonyos történelmi ismeret mellett gyakorlatiasságra is szükség volt a feladatok megoldásához, amelyeket a gyermekek tisztességesen meg tudtak oldani megfelelő felkészítés mellett.

Emelt szinten komoly és megalapozott történelmi ismereteket igényeltek a feladatok, amelyekben a történelem szinte minden időszaka szerepelt, ugyanakkor az igazgató meglátása szerint az a diák, aki jól felkészült, tisztességesen meg tudta oldani.

“A magyar történelemre vonatkozó esszék közül a legtöbben Hunyadi Mátyás kül- és dinasztikus politikáját választották, szemben a Kádár-rendszer válságának gazdasági, kül- és belpolitikai tényezőivel”

– mondta.

Szabó Anita, a szolnoki Varga Katalin Gimnázium történelem szakos igazgatóhelyettese az MTI megkeresésére elmondta: összességében megoldhatóak voltak a történelem érettségi feladatok közép-és emelt szinten is, ilyen kérdésekre számítottak. Két, az igazgatóhelyettes által megkérdezett diák szerint “elég jó”, illetve “teljesen korrekt” volt a feladatsor – jegyezte meg. Szabó Anita hangsúlyozta a szövegértés fontosságát a feladatok megoldása során. Hozzátette: a képekhez, diagramokhoz, karikatúrákhoz és egyéb forrásokhoz tartozó kérdéseket csak akkor tudják megválaszolni a diákok, ha precízen tanulnak és tudják a tanultakat alkalmazni is.

Az igazgatóhelyettes emellett fontosnak tartja a térkép, valamint a tankönyv összes képének az ismeretét, hiszen voltak ezekre vonatkozó feladatok is.
Diákok a történelem írásbeli érettségi vizsgán a fõvárosi Szerb Antal Gimnáziumban 2019. május 8-án, fotó: Koszticsák Szilárd/MTI

Szabó Gabriella, a kaposvári Táncsics Mihály Gimnázium történelemtanára a középfokú történelem érettségiről azt mondta: a diákok elégnek találták a feladatok megoldásához rendelkezésre álló időt.

“A vizsgázók a tesztekről és az esszékről is pozitívan nyilatkoztak, olyan feladatokat kaptak, amelyekre számíthattak és amelyeket gyakoroltak velük a felkészülés során”

– tette hozzá.

A pedagógus azt mondta, hogy a diákok örültek az esszék témáinak, mert a trianoni béke, vagy I. István egyházszervező tevékenysége a tananyagban is a kiemelt részek közé tartozik.

“Akikkel beszéltem, kivétel nélkül úgy nyilatkoztak, hogy sikerként élték meg a vizsgát, jól teljesítettek és úgy érezték, megérte tanulniuk rá”

– jegyezte meg.

Diákbarát feladatok és témák jellemezték az idei történelem érettségit, olyanok, amelyeket hangsúlyosan érintettek az órákon – összegezte a debreceni Tóth Árpád Gimnázium (TÁG) történelemtanára az első tapasztalatokat. Biczóné Porcsin Judit elmondta,

a megkérdezett diákok javarészt a sztálini propaganda, illetve a Szent István uralkodása témakört választották a kifejtendő feladatok közül, de mint fogalmaztak, bármelyik feladat korrekt, megoldható volt.

A rövid válaszokat igénylő feladatok között voltak “fogósabbak” is, főként a magyarázatot igénylők, de a feladatsor összességében alkalmas volt a középiskolás tudásszint felmérésére, nem haladta meg a tanultakat – jelezte a szaktanár. Biczóné Porcsin Judit kitért a most először alkalmazott új történelem atlasz használatára is, amely a korábbiaktól eltérően már nem tartalmazott kronológia adattáblázatokat. A diákok tudtak tájékozódni az új atlaszból, felkészültek a használatára, így ez sem jelentett megoldhatatlan kihívást az idei történelem érettségin – tette hozzá a debreceni TÁG történelemtarára.

Kapcsolódó cikkek