Bohócoszlopok színesítik a környezetet

Bohócoszlopok színesítik a környezetet

bohóc

Világszerte egyre nagyobb népszerűségnek örvend az a gyakorlat, hogy az ipari, illetve közcélú berendezések létesítése során a beruházók megpróbálják “emberközelivé tenni” a legtöbbször hatalmas méretű tereptárgyakat. Ez az elgondolás vezérelte az MVM Csoport tulajdonában álló MAVIR ZRt-t – magyar villamosenergia-ipari átviteli rendszerirányítót – is, amely idén harmadik alkalommal épített a hagyományostól eltérő megjelenésű távvezetéki oszlopokat.

Az ilyen típusú formabontó oszlopok megtervezésekor elsősorban a műszaki-statikai szempontokat kell figyelembe venni. Másrészt, hogy hasonlítsanak az eredeti változatokhoz, hogy a meglévő, szabványos oszlopelemek közül minél több felhasználható legyen a kivitelezésükkor. Nem utolsó sorban pedig fontos, hogy látványra is jól mutassanak – mondta el telefonon az MTI-nek Tari Gábor, a ZRt. vezérigazgatója. A nagyobb mennyiségű vasanyag és rácsozat felhasználása ellenére egy ilyen formatervezett oszlop megvalósítása nem kerül sokkal többe, mint a hagyományos – úgynevezett Fenyő-típusú – oszlopoké.

Bohócoszlop

A két darab, egyenként ötvenkét méter magas, tizennyolc méter széles és majdnem tizenötezer kilogrammot nyomó bohócoszlopot az Albertirsa-Martonvásár 400 kV-os összeköttetés M5-ös autópályát keresztező szakaszán építették fel, az ottani távvezetékoszlopok felújítási munkálatai során. Az első látványoszlopokat a Martonvásár-Bicske 400 kV-os távvezeték M7-es autópálya-kereszteződésénél húzták fel az autópálya mindkét oldalán. Ezek különlegessége, hogy mindkettőn a cég egy-egy stilizált logója látható, amelyeket a már meglévő oszlopelemekből alakítottak ki. A második oszloppár 2010-ben készült el. Az akkor átadott Pécs-országhatár-(Ernestinovo) 400 kV-os nemzetközi távvezeték két, M6-os autópálya melletti oszlopát – Magyarország uniós elnöki tisztsége és Pécs “Európa Kulturális Fővárosa” címe előtt tisztelegve – nemzeti színűre festették. 

Mint azt Tari Gábor elmondta, világszerte “rengeteg kitűnő látványterv” készül a távvezetéki oszlopok kapcsán, ám viszonylag kevés olyan van, amely ténylegesen megvalósítható, mert a tervezéskor nem vesznek figyelembe statikai szempontokat. A már létező jó példák között szerepelnek a skandináv országok különböző alakú és színű, világító oszlopai. A részvénytársaság a jövőben is szeretne újabb formabontó oszlopokat építeni, amelyek az eddigiekhez hasonlóan a távvezetékek forgalmasabb – autópálya mentén húzódó – szakaszain kapnak majd helyet.

Kapcsolódó cikkek