A Müpában is karmester nélkül lép fel Piotr Anderszewski zongorista

A Müpában is karmester nélkül lép fel Piotr Anderszewski zongorista

Piotr AndreszewskiPiotr Andreszewski

Gyakran frusztráló karmesterekkel dolgozni, mert az emberre erőltetik a felfogásukat, ezért ha tehetem, magam vezetem a zenekart a zongora mellől - mondta az MTI-nek Piotr Anderszewski lengyel-magyar zongoraművész, aki május 20-án a Művészetek Palotájában is a billentyűk mellől dirigálja a Skót Kamarazenekart.

A 45 éves zongoraművész igazi magányos farkasként, állandó úton-levésben éli szólókarrierjét, koncertről koncertre jár a világban, egyetlen országhoz vagy városhoz sem kötődik igazán, bár időnként megpihen Lisszabonban, az “utazók városában”, ahogy mondja. Mindez gyermekkorából eredhet: “Édesanyám magyar, édesapám lengyel. Varsóban születtem, sokat jártunk Budapestre, de hét éves koromban Franciaországba költöztünk, itt jártam iskolába, később pedig Los Angelesben is tanultam” – idézte fel angolul, mert mint mondta, magyartudása mára sajnos megkopott. Anderszewski a kötöttségeket a karmestertől sem fogadja el szívesen. “Gyakran frusztráló egy karmesterrel együtt dolgozni. Magyaráznod kell, néha harcolnod, és ő vagy elfogadja a véleményedet, vagy nem, de végül ő dönt. Hiába érzem úgy, hogy nem tesz igazságot a zenével, semmit nem tudok tenni az akarata ellenére” – fejtegette a zenész, aki ezért ha teheti, maga dirigálja a zenekart hangszere mellől. “Ehhez persze olyan kamarazenekar kell, amelynek tagjai hozzá vannak ahhoz szokva, hogy igazi karmester nélkül játszanak. Mert amit én csinálok, az természetesen nem igazi vezénylés, inkább csak +inspirálom+ a zenészeket koncert közben” – fogalmazott Anderszewski, aki közelgő budapesti koncertjén is ízelítőt ad ebből az inspirációból. A zongorista az ezredforduló óta visszatérő vendége a hazai koncertpódiumoknak, legutóbb 2009 tavaszán lépett fel, ugyancsak a Művészetek Palotájában.

“Csodálatos ez a koncertterem, sokkal +kényelmesebb+ itt játszani, mint például a Zeneakadémián. Az is gyönyörű, sőt, mitikus helyszín, de számomra valamiért kicsit stresszes ott fellépni. Talán mert egy iskoláról van szó, és tudat alatt diáknak érzem magam”. Anderszewski május 20-i koncertjére Mozart A-dúr és Schumann a-moll zongoraversenyével készül. Mint mondta, csodálja ezeket a darabokat, és úgy érzi, nagyon jól mennek egymáshoz: “Schumann zenéjét szoros kapocs fűzi Mozartéhoz. Nehéz megfogalmazni, hogy pontosan mi, talán egyfajta tisztaságnak mondhatnánk”. A zongorista egyik állandó partnere, a Skót Kamarazenekar a hangversenyen Mendelssohn tizenhárom éves kora körül írt vonósszimfóniái közül szólaltat meg egyet, illetve a zeneszerző húszesztendősen, Angliában komponált, Hazatérés idegenből című daljátékának nyitányát is előadja. Anderszewski művészete és életformája három dokumentumfilm elkészítésére is inspirálta Bruno Monsaingeon francia filmest, köztük van a 2008-ban bemutatott Piotr Anderszewski, voyageur intranquille (nyugtalan utazó) című portréfilm, amelyben a zongorista zenéről, előadóművészetről és lengyel-magyar gyökereiről is vall. Művészetét számos díjjal elismerték, köztük 2012-ben a rangos BBC Music Magazine elismerésével Robert Schumann-lemezéért. Anderszewski elsősorban a klasszikus német repertoár, valamint Szymanowski, Janacek és Chopin zenéjének előadójaként ismert. Mint az MTI-nek elmondta, a magyar komponisták közül egyértelműen Bartók volt rá a legnagyobb hatással, Liszt soha nem vonzotta igazán.

Kapcsolódó cikkek