Tizenkét évig forgatott

Tizenkét évig forgatott

Richard LinklaterRichard Linklater

Tizenkét évig forgatta Richard Linklater a Boyhood (Gyermekkor) című filmet, amelyet a hét végén befejeződő Sundance függetlenfilmes fesztiválon láthatott először a közönség.

A film egy család életének 12 évét követi nyomon. A történet főhőse Mason, aki húgával együtt járja végig a gyermekkorból a felnőttkorba vezető érzelmi utat. A gyerekek szüleit Patricia Arquette és Ethan Hawke alakítja, Masont Ellar Coltrane, testvérét, Samanthát pedig Linklater lánya, Lorelei játssza – ismertette csütörtökön a The Los Angeles Times. A Park Cityben tartott premieren a 19 éves Coltrane is ott volt, akivel Linklater hétéves kora óta forgatta a produkciót. A rendező minden évben elvitte őt austini otthonából egy texasi forgatási helyszínre, ahol kifaggatta arról, mi minden történt vele egy év alatt. A rendező aztán beleillesztette a fiú lebeszélését az aktuális forgatókönyvbe, és a film többi szereplőivel együtt nagyjából egy hét alatt leforgatott egy részletet a filmből. Mason és családja története a 12 éven át felvett jelenetekből állt össze. A filmben tehát a néző valós időben követheti, amint Mason felnő. Linklater a felvett anyagot háromórás narratív történetté gyúrta össze, amely remek kritikákat kapott a Sundance filmfesztiválon, és amely hamarosan a Berlini Nemzetközi Filmfesztivál versenyprogramjában is szerepel. Az idén a Mielőtt éjfélt üt az óra című filmje forgatókönyvéért Oscar-díjra jelölt Linklater a fesztiválon elmondta, a gyerekkorból a felnőttkorba való átmenetet akarta megörökíteni munkájával.

“A gyerekkorról akartam mesélni, de nem találtam olyan alkalmas pillanatot, amely eleget mondana erről” – idézte fel, hozzátéve, hogy ekkor merült fel benne, miért is ne forgatna erről a témáról minden évben egy kicsit? A néző az idő múlását annak természetességében fedezheti fel, nem volt szükség a hollywoodi sminkesek és maszkmesterek munkájára az öregedés érzékeltetéséhez. Az évtizeden átívelő forgatás ráadásul a család dinamikájának változásán túl a kulturális változásokat is rögzíteni tudta: a zenei mezőny a Coldplay Yellow című számától a Daft Punk Get Luckyjáig terjed, az iraki háború utat nyit Barack Obama megválasztásához, Mason Game Boy játéka előbb Wii-re majd iPhone-ra cserélődik. Linklater sikeres Mielőtt-sorozatában – Mielőtt felkel a Nap (1995), Mielőtt lemegy a Nap (2004), Mielőtt éjfélt üt az óra (2013) – is az idő múlásával foglalkozik, a trilógia egy kitalált pár történetét követi 18 éven át, életük három meghatározó korszakában betekintve az életükbe. A Boyhood is ezen az úton jár, de kísérleti megközelítésével pontosabb képet rajzol arról, hogyan hat az évek múlása a gondolkodásunkra. Ethan Hawke a filmet a múló időt megragadó “emberi time-lapse fotográfiának” nevezte. Linklater a jövőről szólva lehetségesnek nevezte, hogy egyszer még visszatér Mason történetéhez. “Talán csatlakozhatunk hozzá, mint fiatal szülőhöz” – mondta a rendező a The Los Angeles Times újságírójának.

Kapcsolódó cikkek