"A reklámadó nem médiaadó"

L. Simon LászlóA reklámadóról szóló törvény nem az újságírók ellen szól, az Országgyűlés nem médiaadót vezetett be. Ezt mondta L. Simon László fideszes országgyűlési képviselő szerdai budapesti sajtótájékoztatóján, a reklámadó-javaslat parlamenti elfogadása után.

Az indítványt előterjesztő politikus szavai szerint a reklámadó – amely “senkit nem érhetett meglepetésként” – a kereskedelmi médiumok reklámbevételeit érinti, “függetlenül attól, hogy ezek (…) tevékenységükben, irányukban, hírműsoraikban közel állnak a kormánypártokhoz vagy sem”. A képviselő ugyanakkor nem zárta ki a reklámadó rendszerének későbbi esetleges “finomítását”, de – mondta – “erre ráérünk visszatérni”. Szerinte egyébként a jogszabály a politikai újságírást sem veszélyezteti, mint fogalmazott, “az az érdekünk és az a célunk, hogy a véleménypluralizmus Magyarországon megmaradjon”.

L. Simon László a törvényalkotási bizottság részéről benyújtott, a parlamentben elfogadott módosító indítványról kifejtette, ennek lényege, hogy a veszteséges médiaszolgáltatók átmenetileg leírhatják a reklámadóból a veszteségeik egy részét. Ám “ezt az irányt tartósan nem akarjuk fenntartani”, mert a veszteséges médiavállalatokat sem lehet kivonni az adózók köréből – tette hozzá.

Azzal kapcsolatban, hogy ellenzéki szereplők ezt a módosítást lex TV2-ként, a csatorna érdekében hozott változtatásként emlegetik, a fideszes képviselő azt válaszolta: “a TV2-t sok mindennek nevezném, de kormányközeli médiumnak semmiképpen sem”. Azt nem tudta megmondani, hogy Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter vajon miért szavazott nemmel a törvényalkotási bizottság módosító indítványára.

A Jobbik módosító javaslatát – amely arról szólt, hogy a reklámadóbevételt a lakossági internet-szolgáltatás ingyenessé tételére kellene fordítani – a Fidesz azért nem támogatta, mert jelenleg irreálisnak tartja – közölte L. Simon László. Jelezte ugyanakkor, egyetért azzal, hogy az ország versenyképessége érdekében előre kell lépni az internet-szolgáltatási piacon, mert “eléggé lemaradtunk”. A reklámadó miatti esetleges újságíró-elbocsátásokat firtató kérdésre úgy felelt: “ha a törvény hatására újságírók kerülnek utcára, akkor erre a kérdésre térjünk vissza”. A politikus az RTL Klub kérdéseire nem válaszolt, miután a csatorna riportere egyebek mellett azt vetette fel neki, hogy a testvére azzal vádolja, nehéz helyzetbe hozta őt egy öröklési üggyel kapcsolatban.

Egy másik kérdésre L. Simon László arról beszélt, nem tartja kizártnak, hogy a mostani kormányzati ciklusban hozzányúljanak “sajtóetikai” kérdésekhez, és megszüntessenek bizonyos médiaszabályozási “kiskapukat”. Példaként a magyar zenei kvótát említette, valamint azt, hogy a hírműsorokban milyen arányban szerepelnek katasztrófa- és bulvárhírek. Szerinte a reklámhangerő kérdésére is vissza kell térni, mert – példázta – a hétvégén, amikor moziban volt a gyermekeivel, annyira hangos volt a reklám, hogy arra az időre be kellett fognia a nyolcéves lánya mindkét fülét.