Javult a szakma színvonala

Javult a szakma színvonala

újságírásÚjságírók megítélése szerint javult szakmájuk színvonala az elmúlt egy évben. A Nézőpont Intézet és az Uniomedia Communications harmadik alkalommal végzett Médiatükör-kutatásának eredményéből kitűnik, az újságírók a médiát valamivel kritikusabbnak, a politikától némileg függetlenebbnek tartják, mint egy éve.

A Médiatükör-2012 kutatás megállapításai szerint, amelynek összegzését szerdán juttatták el az MTI-hez, a média valamivel alaposabb és motiváltabb, mint egy évvel ezelőtt. A február 15. és március 9. között, 220 szakember megkérdezésével készített felmérés résztvevői a hazai újságírás színvonalát egy ötös skálán átlagosan 2,83-ra értékelték; a politikai függetlenség átlagos értékelése 2,17 volt. A megkérdezettek 38 százaléka jól informáltnak, 37 százaléka megfelelően kritikusnak érzi a szakmát, ugyanakkor anyagilag mindössze öt, politikailag nyolc százalék tartja függetlennek a magyar újságírást.

A tájékoztatásért felelős szakemberekről a megkérdezetteknek csupán a 23 százaléka gondolja, hogy jól képzettek, 19 százaléka szerint alaposak és 18 százalék szerint feddhetetlenek.
Kedvezőbb kép körvonalazódik akkor, amikor az újságírókat nem a szakmájuk, hanem saját munkájuk értékelésére kérték a kutatás készítői. A médiában dolgozók személyük feddhetetlenségére ötös skálán négyes feletti eredményt adtak, jól informáltságukra átlagosan 3,98-as értéket, politikai függetlenségükre pedig 3,77-et. A legrosszabb értékelést az adta, mennyire elégedettek a fizetésükkel az újságírók: erre átlagosan 2,77-et, a túlterheltségükre pedig 2,58-at. Az eredmények szerint 6 százalék azok aránya, akik önmagukat sem tartják feddhetetlennek, a megkérdezettek 12 százaléka bevallottan nem érzi magát politikailag függetlennek.

A Médiatükör a médiafogyasztási szokások változását is nyomon követi, eszerint az újságírók körében egyeduralkodóvá vált az internet. A megkérdezettek 78 százaléka először a hírportálokon találkozik a hírekkel, míg a második helyen álló rádió a válaszolók 7 százaléka számára az elsődleges hírforrás. A közösségi oldalakról 6, napilapokból 5, míg a televízióból a válaszolók 2 százaléka tájékozódik.