fotó: pixabay.com

Fiúbanda, apokaliptikus táj és kocsmacégér is lehet befutó

Fiúbanda, apokaliptikus táj és kocsmacégér is lehet befutó

K-Pop stílusú fiúzenekar, apokaliptikus táj és félelmetes gépek is szerepelnek az idei Turner-díjra jelölt művészek alkotásaiból megnyílt kiállításon a Tate Liverpoolban.

Heather Phillipson, Veronica Ryan, Sin Wai Kin és Ingrid Pollard a maguk egyéni stílusában mind “korunk nagy kérdéseivel” foglalkoznak – mondta el a négy jelöltről a Tate Liverpool igazgatója, Helen Legg. Hozzátette: a művészek munkáiban a klímaváltozás, a faji kérdés, a nemi identitás, a politika és a pandémia utóhatásai is tetten érhetők. Liverpool másodszor ad otthont a Turner-döntősök kiállításának – számolt be róla a BBC News.

Phillipson, aki a kiállítási térben egy kék fénnyel megvilágított, apokalipszis utáni tájképet hozott létre, zenészként és költőként különleges hangzásvilággal teszi teljessé az alkotást, amely Legg szerint a klímaváltozás hatásainak költői megfogalmazása.

Sin Wai Kin, a nembináris kanadai művész egy kitalált fiúbandát ábrázol: a négytagú együttes különböző karakterű tagjait önmagáról mintázta. A kiállításon kartonból kivágott figurákként jelennek meg és egy klipjük is látható, amelyben a zenekar táncol, de a szöveget egy fáradt hang mondja fel, és zene helyett csak az ütem hallatszik.
Sin szerint a fiúzenekarral kapcsolatban jól el lehet képzelni, hogyan épülnek a tagok különböző identitásai a marketingcéloknak megfelelően. De önmagukban nem léteznek. Sin az identitás kérdését egy csaknem félórás videóban is vizsgálja, amelynek elkészítéséhez egy ősi taoista filozófus, Csuang-ce egy írását vette alapul.
Pollard munkái a rejtett rasszizmus kérdésével foglalkoznak különböző tárgyak bemutatásával. Például rámutat, hogy Angliában több tucatnyi olyan kocsma van, amit Black Boynak (Fekete Fiúnak) neveznek. Pollard szerint ez is a populáris kultúrába beszivárgó rasszizmus létezését bizonyítja – magyarázta Legg.

A művész az erdőben talált “félelmet keltő” tárgyakat is kiállított: régi fűrészeket, barkácsolt gépeket, amelyek működés közben fenyegetően csikorognak.

A 68 éves Veronica Ryant otthona, a karibi Montserrat-sziget gyümölcsei, termései ihlették meg: a természetes formákat elegyíti csomagolóanyagokkal vagy például a gondoskodást jelképező kötszerekkel. A pandémia idején készült alkotásai költőien fogalmazzák meg ezek a jelképeket. A Turner-díj nyertesét december 7-én jelentik be Liverpoolban. A kiállítás október 20-tól március 19-ig tekithető meg.

Kapcsolódó cikkek