
A szabályszerűségi ellenőrzés célja annak értékelése volt, hogy 2009 és 2012 között az intézmény a rábízott közpénzekkel és állami vagyonnal felelősen, a szabályok betartásával gazdálkodott-e, kialakította és működtette-e belső kontrolljait, átszervezése megalapozott, átlátható és szabályos volt-e, továbbá az irányítását ellátó minisztériumok tevékenysége megfelelt-e jogszabályi előírásoknak – tájékoztatta az Állami Számvevőszék (ÁSZ) közleményben az MTI-t.
Az ÁSZ megállapította, hogy a kulturális örökségvédelmi szervezetrendszer 2009-2011 között történt átalakítása megalapozott, szabályszerű és átlátható volt, a 2012-es átalakításokkal kapcsolatban azonban – a Műemlékek Nemzeti Gondnokságának beolvadása során – a szabályszerűségi és átláthatósági követelmények nem érvényesültek. Az ellenőrzött időszakban az intézmény pénzügyi gazdálkodása alapvetően szabályszerű, fizetőképessége biztosított volt. A Műemlékek Nemzeti Gondnokságának beolvadásával a KÖH vagyonának állománya jelentősen nőtt, 2009-től 2012 végéig kilencszeresére. A vagyon nyilvántartása, kimutatása a 2012. év kivételével szabályszerű volt. A közlemény kitér arra, hogy 2012-ben a leltározás elmaradása miatt a beszámoló mérlegének leltárral való alátámasztása nem valósult meg, így a mérleg nem mutat valós képet a KÖH gazdálkodásáról.
A feladatellátást érintően a kulturális javak külföldre történő kiviteléhez kapcsolódó eljárások szabályszerűségét is értékelte az ellenőrzés, amelyből kiderült, hogy az ezzel kapcsolatos hatósági feladatokat a KÖH a teljes ellenőrzött időszakban ellátta, azonban a kiviteli engedélyek nyilvántartását hiányosan vezették. Továbbá az intézmény belső kontrollrendszere nem biztosította maradéktalanul a szabályszerű feladatellátást, közpénzfelhasználást és vagyongazdálkodást, a kontrollkörnyezet a belső szabályzatok aktualizálásának, továbbá az ellenőrzési nyomvonal kialakításának elmaradása miatt nem felelt meg a jogszabályoknak. Az ellenőrzött időszakban nem volt biztosított a kockázatkezelési rendszer szabályszerű működtetése, a belső ellenőrzési jelentések alapján nem minden esetben készítettek intézkedési tervet, illetve nem gondoskodtak a javaslatok végrehajtásának és hasznosulásának nyomon követéséről. Az ÁSZ az emberi erőforrások miniszterének, valamint a Forster Központ elnökének fogalmazott meg javaslatokat, ezekre a címzetteknek 30 napon belül intézkedési tervet kell készíteniük. Ennek végrehajtását az ÁSZ utóellenőrzés keretében értékelheti.