fotó: pixabay.com

Van és lesz magyar alma

A magyar almának van jövője, a legnépszerűbb gyümölcsből az áruházakban idén sem lesz hiány. Ezt mondta az Agrármarketing Centrum (AMC) almafogyasztást népszerűsítő kampányának szerdai sajtótájékoztatóján, Budapesten az Agrárminisztérium (AM) mezőgazdaságért és vidékfejlesztésért felelős államtitkára.

Feldman Zsolt közölte, hogy a termelők számíthatnak az agrártárca támogatásaira, hiszen a termésbiztonság érdekében védekezniük kell a fagy, a jégverés, az aszály ellen.

“Legalább ilyen fontos az értékesítés bővítése, amit a termékfeldolgozás ösztönzésével, valamint tárolók, hűtőházak, csomagolóüzemek létesítésével lehet segíteni”

– hangsúlyozta.

Az államtitkár bízik a fogyasztói tudatosságban is, mert a belföldi termés jórészt az országban marad, így a vevőktől is függ a termelők megélhetése. Hogy még több vásárlójuk legyen, érdemes felhívni a figyelmet arra, hogy a magyar alma vitaminokban és ásványi anyagokban gazdag, mindennap fogyasztható, értékes élelmiszer. A FruitVeB Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet alelnöke úgy véli, hogy az almatermelők helyzete ma valóban kedvezőbb, mint néhány évtizede. Takács Ferenc ugyanakkor elmondta: az ágazat veszteségei súlyosak, hiszen a 90-es évek elején Magyarországon még csaknem 40 000 hektáron termett alma, így a mai 23 000 hektár csak félmillió tonna termést hoz a korábbi 1 millió tonnás átlag helyett.

“Az új ültetvények viszont már jobban bírják az időjárási szélsőségeket, így ma már egyre inkább az értékesítés a gond, uniós szintű túltermelés közepette kell megtalálni piaci lehetőségeket”

– tette hozzá.

Takács Ferenc szerint étkezési almából Magyarországon is bőséges lesz a választék, a csaknem 120 000 tonnás termés fedezi a belföldi igényeket, de az ipari alma kevés, a feldolgozó üzemek alapanyaghiánnyal szembesülhetnek idén.

Ondré Péter, az AMC ügyvezetője sikeresnek értékelte az AM megbízásából 2016 óta megszervezett fogyasztásösztönző akciókat, de hangsúlyozta, hogy az egészségügyi világszervezet zöldség- és gyümölcsfogyasztási ajánlását Magyarország még nem érte el, a belföldi átlag kevéssel elmarad a napi 330-350 grammos értéktől. Ősszel különösen fontos az egészséges táplálkozás, az immunrendszer védelme – indokolta a kampány időzítését Ondré Péter, aki az önellátás erősítése miatt is fontosnak tartja a magyar alma népszerűsítését.

“Az almatermelők akkor fognak fejleszteni, ha van kereslet, és látják, hogy a fogyasztók szívesen vásárolnak magyar almát”

– mondta az AMC vezetője.

Kapcsolódó cikkek