Aláírták a szerződést a GSM-R rendszer szállítására

Aláírták a szerződést a GSM-R rendszer szállítására

A NISZ Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. szerződést kötött a vasúti vezeték nélküli kommunikációs hálózat (GSM-R) szállítására a tendernyertes Kapsch CarrierCom Kft. és az MVM Ovit Zrt. közös ajánlattevővel. Ezt jelentették be sajtótájékoztatón, kedden Budapesten.

A 14 milliárd forint értékű megállapodást november 14-én írták alá. A szerződés értelmében 2015. december 31-ig 905 kilométer vasúti vonalszakaszon és a hozzá kapcsolódó mintegy 30 kilométer egyéb vasúti pályán kiépül a GSM technológián alapuló, a biztosítóberendezések és a vasúti járművek közötti adatkommunikációt lehetővé tevő rendszer. A szerződött felek leszállítják és üzembe is helyezik a rendszer működésével összefüggő berendezéseket, továbbá megvalósítják a tervezési, építési, rendszerintegrációs, tesztelési, tanúsítási, próbaüzemi feladatainak ellátására.

Vályi-Nagy Vilmos, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infokommunikációért felelős államtitkára elmondta, hogy a vasúti kommunikációs rendszer első szakasza összesen mintegy 20-22 milliárd forintba kerül. Ez a költség a most aláírt szerződésen kívül magában foglalja a kiépítéshez kapcsolódó irányítási, felügyeleti, minőségbiztosítási feladatokat, az erről szóló szerződést is hamarosan aláírják. Továbbá folyamatban van annak a közbeszerzési eljárásnak az értékelése is, amely a rendszerhez kapcsolódó optikaivezeték-építési munkákra vonatkozik. E három szerződés együttesen biztosítja majd a vonatirányítási szolgáltatás megvalósulását 935 kilométer hosszon, döntően a nemzetközi személy- és áruszállítási vonalakon.

Az államtitkár hozzátette, hogy a második fázisban, 2020-ig, további 2300-2400 kilométer vasúti pályaszakaszon szeretnék megvalósítani a rendszert. Kérdésre válaszolva kifejtette, hogy a következő, 2014-2020 közötti uniós költségvetési ciklusban megvalósuló projektek várhatóan jövő tavasszal indulhatnak el, ezek között kiemelt helyen szerepel majd a GSM-R rendszer második fázisa. Úgy vélte, az utóbbira vonatkozó pályázatok kiírása jövő év második fele előtt nem várható.

Kovács László, NISZ Zrt. projektigazgatója a sajtótájékoztatón elmondta, hogy a GSM-R projekthez kapcsolódó független mérnöki munkákra vonatkozóan várhatóan a napokban írják majd alá a szerződést a T-Systemssel. (A T-Systems Magyarország Zrt. és a Magyar Telekom Nyrt. közösen nyerték el a tendert összességében a legelőnyösebb, 875,116 millió forintos ajánlatukkal.)

Kovács László hangsúlyozta, hogy a szerződések megkötésével a projekt ténylegesen a megvalósítás fázisába érkezett, a konkrét fizikai, építési munkák a jövő év tavaszán indulnak el. A GSM-R kommunikációs rendszerhez kapcsolódóan két központi egységet létesítenek Székesfehérváron és Budapesten, megépül több mint 200 bázisállomás, továbbá kiépül a rendszerhez kapcsolódó optikai hálózat 2015. végéig. Utóbbi összekapcsolja a bázisállomásokat és a központokat, és biztosítja a nagysebességű hálózat folyamatos rendelkezésre állását.

A GSM-R projekt célja az Egységes Európai Vasúti Közlekedésirányítási Rendszerhez (ERTMS) való csatlakozás, ezen belül az Egységes Európai Vonatbefolyásoló Rendszerhez (ETCS) szükséges kommunikációs hálózat európai szabványoknak megfelelő magyarországi kiépítése. Az új rendszer révén bármely ország vasúti szerelvénye úgy közlekedhet a rendszer tagországainak vasúti folyosóin, hogy nem befolyásolja haladását az egyes országok rendszereinek különbözősége: határátlépésekor nem kell megállnia, átállnia az egyes országok különböző rendszereire, nem lesz szükséges mozdonyt vagy mozdonyvezetőt váltani, így csökken a menetidő. A nyugat-európai országokban többé-kevésbé már működik az egységes rendszer, a kelet-európai országokban pedig az EU jelentős támogatásokkal igyekszik ösztönözni a GSM-R kiépítését.

Vályi-Nagy Vilmos ismertette, hogy elkészült a Nemzeti Infokommunikációs Stratégia, amely a következő hét év célkitűzéseit tartalmazza, és amelynek keretében megvalósulnak majd a piaci és a közigazgatási infokommunikációs fejlesztések. A hétéves ciklus pénzügyi kerete meghaladja a 450 milliárd forintot.

A stratégia elkészítésekor figyelembe vették a kis- és középvállalatok érdekeit, a piaci folyamatokat, a folyamatosan megújuló technológiákat, az állam fejlesztési elképzeléseit a digitális piacon, továbbá az állammal szemben megnyilvánuló olyan elvárásokat, mint az egyszerűbb, gyorsabb közszolgáltatás megvalósítása.

Hozzátette, hogy a programban kiemelt hangsúlyt kapnak a vasúttal kapcsolatos fejlesztések, beleértve a GSM-R rendszer megvalósítását is.

Kapcsolódó cikkek