Látott már átlátszó vérű állatot?

a Chionodraco hamatus véréből hiányzik a hemoglobinTeljesen átlátszó a vére és nincsenek pikkelyei egy tokiói akváriumban megtekinthető rejtélyes mélytengeri jéghalfajnak, amely az Antarktisz ezer méter mély vízeiből származik.

Az akváriumot magában foglaló Sea Life Park szakemberei szerint a Chionodraco hamatus nevű állatfaj vére azért átlátszó, mert nem rendelkezik a hemoglobin nevű proteinnel, amely a gerincesek testében az oxigént szállítja a tüdőkből vagy a kopoltyúkból a test többi részébe, s egyúttal a vér vörös színéért is felel. Kutatók elmélete szerint a világ egyetlen ismert, hemoglobinnal nem rendelkező gerincese nagyméretű szívének köszönhetően, hemoglobin helyett vérplazmát felhasználva képes keringetni az oxigént szervezetében. Emellett állítólag különleges, pikkelymentes bőrén keresztül is képes oxigénhez jutni.

A két példánnyal – egy hímmel és egy nősténnyel – rendelkező tokiói akvárium az egyetlen hely a világon, ahol fogságban megtekinthető a különleges faj, amely hidegtűrésével is meglepte felfedezőit. Az antarktiszi vizekben ezer méter mélyen élő állat természetes környezetében ugyanis mínusz 1,8 Celsius-fok a tenger átlaghőmérséklete, amelyen a mínusz 0,9 fokos fagyáspontú halvér elméletileg meg kellene, hogy fagyjon. Kutatók szerint a jéghalak fagyálló hatású fehérjék előállításával kerülik el, hogy szó szerint jéggé váljanak.

Az ugyanakkor mind a mai napig nem világos, hogy a Chionodraco hamatus véréből miért hiányzik a hemoglobin, illetve milyen evolúciós folyamat során vesztette el és helyettesítette a más gerincesek számára elengedhetetlen fehérjét a faj. A tokiói akvárium munkatársainak reményei szerint a rejtély megoldásában segíthet, hogy az ott élő két példány januárban párzott, ezért tovább tudják majd tanulmányozni a különleges fajt.