Erről árulkodnak a tetvek

Az emberen élősködő tetvek génjeinek tanulmányozásával képet lehet alkotni arról, milyen nagyobb népmozgások zajlottak le az évezredek során. Ezt állítja egy új tanulmány.

Az apró élősködők mintegy 25 millió éve a főemlősök állandó kísérői, utóbbiak jelentik fő táplálékforrásukat. Amikor a mai ember hordái elhagyták Afrikát, hogy benépesítsék a bolygót, a tetvek – afféle kéretlen útitársakként – velük tartottak.

A PLOS ONE című tudományos magazin e heti számában részletesen ismertetett vizsgálat keretében Marina Ascunce, a Floridai Természettörténeti Múzeum rovartudósa kollégái segítségével 75 tetű sejtmag-DNS-ét vette szemügyre. A rovarokat a világ tíz tájáról – Ázsia, Észak-Amerika, Közép-Amerika és Európa különböző vidékeiről – gyűjtötték össze, Nepálból és Kanadából ruhatetűket szereztek be.

Kiderült, hogy például a Hondurasban honos élősködő rendkívül hasonlít ázsiai rokonára, ami az entomológus álláspontja szerint azt jelentheti, hogy a közép-amerikai országban vizsgált tetű ősei az amerikai földrészen elsőként letelepedő emberekkel együtt érkezhettek. A New York-i paraziták ezzel szemben az európai fajtársakkal mutatnak szoros kapcsolatot, minden bizonnyal az európai gyarmatosítók hurcoltak őket magukkal több hullámban. Az amerikai kutatók úgy vélik, hogy a tetvek további genetikai elemzése esetleg felfedheti azt is, hol és mikor keveredtek a mai ember csoportjai neandervölgyi társaikkal, illetve más ősembertípusokkal.