Színes programokkal ünneplik az ország legrégibb kisvasútját

Színes programokkal ünneplik az ország legrégibb kisvasútját

Erdei kisvasút

A fenntartó Mecseki Erdészeti Zrt munkatársa elmondta, hogy a látogatóknak ingyenes tanösvénytúrát, kézműves foglalkozást, kirakodóvásárt, íjászatot, lovaglást, bábszínházi előadást szerveznek, és természetesen vonatozni is lehet a május elejétől menetrend szerint közlekedő kisvasúton. A hatszáz milliméteres nyomtávú vasútvonal első, 7,2 kilométeres szakaszát 1901-ben építette ki az Almamelléktől északra fekvő erdők tulajdonosa, Biedermann Rezső.

A bárót a MÁV 1899-ben épült Szigetvár-Kaposvár vasútvonalának kedvező szállítási lehetőségei ösztönözték. Az eleinte lóvontatású kisvasút biztosította, hogy a környéken kitermelt fát, majd a németlukafai hamuzsírégető boksa és üveghuta termékeit, valamint mezőgazdasági terményeket egyszerűbben eljuttassák a nagyvasúthoz. Már ekkor beindult a személyszállítás is: a báró Sasréten alapított iskolájába vonattal utaztak a környék gyerekei. A kisvasutat 1945 után államosították, vonalait egy kivételével erdőgazdasági kezelésbe adták.

Gyermek vasutasok

Gyermekvasutasok

A lovakat 1955-ben motormozdonyok váltották fel, és a személyszállításra használt kocsikat is egyre komfortosabbakra cserélték. Még ma is közlekednek azok a Dunakeszi-kocsik, melyek az 1960-as években kerültek Almamellékre. A huszonkét ülő és huszonhat állóhellyel rendelkező négytengelyes, eredetileg kályhafűtéses, villanyvilágítással ellátott kocsik miatt a kisvasút alkalmazottai gyakran piszkálták a nagyvasút dolgozóit, hogy ott fapados kocsik közlekednek, míg a kisvasúton bőrüléses kocsikban lehet élvezni az utazást.

Az almamelléki kisvasutat folyamatosan fejlesztették. Az 1960-as években a talpfákat vasbetonaljakra, a fahidakat vasbetonhidakra, a könnyebb síneket nehezebbekre cserélték, és egyebek mellett átalakították a vágányhálózatot is. A kisvasút működésére és a Zselic vidékének életére károsan hatott, hogy 1977. január 1-én megszüntették a MÁV Kaposvár-Szigetvár szárnyvonalát. A döntéssel a kisvasútnak megszakadt a közvetlen nagyvasúti összeköttetése, s azóta elszigetelten működik. A teherszállítás a korszerű tehergépjárművek megjelenésével már az 1960-as közepétől kezdett visszaesni, és 1991-ben szűnt meg. A vasútüzem fenntartása az 1980-as évek közepére gazdaságtalanná vált, a kisvasutat azonban megmentette a személyszállítás.

Gyermekvasút

Erdei kisvasút

Bár a Zselic nem tartozott a frekventált turisztikai területek közé, mégis vonzott annyi turistát a területre, hogy a vasút bezárása az 1990-es években lekerült a napirendről. A ma Almamellék és Sasrét között közlekedő erdei vasúton évente átlagosan öt-hétezren utaznak. Nagy részük a sasréti Kikerics Erdészeti Erdei Iskola programjain résztvevő diák, de az éves forgalom nagy részét az Almamelléki Kisvasút Napján bonyolítják le. A hagyományosan május második szombatján megrendezendő esemény igen kedvelt a kirándulók és a vasút szerelmesei körében, ilyenkor ezernél is több látogató lepi el Sasrétet és környékét.

Kapcsolódó cikkek