Csökkenhet a teljesárú menetjegyek ára

Csökkenhet a teljesárú menetjegyek ára

régi vonalA közösségi közlekedés átalakításával 2012-től életbe lép az új díj-, kedvezményrendszer. Ezzel párhuzamosan csökkenthető lesz a teljes árú menetjegyek ára.

A kormány a kedden ismertetett Széll Kálmán Tervben több, a közlekedés területét érintő vállalást tesz. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium az év végéig kidolgozza a MÁV adósságrendezésének és átalakításának tervét. 2012. január 1-vel megalakul a Nemzeti Közlekedési Táraság és megkezdődik a közösségi közlekedés szervezeti konszolidációja, majd új díj-, kedvezményrendszer lép életbe és ezzel együtt csökkenhet a teljes árú menetjegyek ára. 2013-tól pedig bevezetik a használatarányos elektronikus útdíjrendszert.

metró

A közzé tett dokumentum kiemeli, hogy a közlekedési vállalatok adóssága lényegében az államadósságot növelte, az ésszerűen működő, kiegyensúlyozottan gazdálkodó cégek nem igényelnek majd a továbbiakban sem közvetlen hitelfelvételt, sem állami hitelből nyújtott támogatást. A kabinet szerint a MÁV esete egészen “különös” az államadósság szempontjából, hiszen működésének jelenlegi formája fenntarthatatlan, elkerülhetetlenül veszteséges.

MÁV

A vállalat mára háromszáz milliárd forintos adósságot halmozott fel, amely lényegét tekintve az államadósság részét képezi. Növeli az adminisztrációs költségeket, hogy a közösségi közlekedés ellátása számos gazdasági társaságban aprózódik szét. Külön cég a MÁV, a Volán társaságok és a BKV – emeli ki a dokumentum. Probléma az is, hogy az “átláthatatlan és ellenőrizhetetlen kedvezmények dzsungele” lehetetlenné teszi az ésszerű gazdálkodást.

A dokumentum kitér arra is, hogy komoly veszteség éri Magyarországot azért, mert a tehertranzit-forgalom és a sok külföldi kamion nem a használattal arányosan fizet az utak igénybevételéért.

Az állam a Széll Kálmán Tervben meghirdetett lépésekkel rendezné a MÁV-tartozást, és átszervezné a vasúti közlekedést. A tervek szerint önfenntartó lesz a nemzeti vasúttársaság.

Emellett a kormány azt is vállalja, hogy a Nemzeti Közlekedési Társaság létrehozásával megszűnnek a közösségi közlekedési szolgáltatást végző gazdasági társaságok közötti párhuzamosságok. A tervek szerint azáltal, hogy az átszervezés és az integráció komoly megtakarításokat hoz, csökkenthető lesz a teljes árú menetjegyek ára. Ez pedig alapot ad a kedvezmények áttekintéséhez. A dokumentum szerint a gyorsforgalmi úthálózati rendszer használatának költségei arányossá válnak a terheléssel azáltal, hogy 2013. január 1-jétől bevezetik az elektronikus útdíj-rendszert.