A Jobbik tenni akar a reptérért

A Jobbik tenni akar a reptérért

Staudt Gábordr. Staudt Gábor

Érthetetlennek tartja a Jobbik, hogy a kormány eladja a Budapest Airport Zrt. maradék állami részét a többségi tulajdonosnak anélkül, hogy a 2005-ös privatizációs szerződést felülvizsgálná.

Ezt Staudt Gábor, a párt országgyűlési képviselője mondta szombati sajtótájékoztatóján. A politikus szerint a lépés azért is érthetetlen, mert az elmúlt időszakban arról szóltak a hírek, hogy a kormány stratégiai fontosságúnak tartja a repteret és visszavásárlására tesz kísérletet. Staudt Gábor megjegyezte, hogy ha egy multicégnek megéri az üzemeltetés és nyereséget tud termelni, akkor „megint nem kötöttünk jó üzletet”.

A Jobbik képviselője szerint „abszolút afrikai viszonyokat eredményez”, hogy nemcsak a repteret, hanem az oda vezető utakat is privatizálták. Hozzátette, a rendőrség tájékoztatása szerint ezek országos közutak, míg a nemzeti fejlesztési tárca állítása szerint magánutakról van szó, amelyeknek nincs használatba vételi engedélye. A politikus elmondta, múlt héten kérték a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.-től a szerződés kiadását, mert szeretnék vizsgálni „mi az, amit eladtak és mik azok a pontos adatok, amelyek ebben szerepelnek”. Hozzátette, az eddigi információk alapján megalapozott lehet a büntetőfeljelentés, amit a Jobbik meg fog tenni. Staudt Gábor arról is beszámolt, az ügyészséghez fordul, ha polgári jogilag a semmisséggel helyre lehet állítani az eredeti állapotot.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium pénteken közölte, hogy a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret üzemeltető Budapest Airport Zrt. magyar állami tulajdonban lévő huszonöt százalék plusz egy szavazatát a többségi tulajdonos Hochtiefnek kell megvásárolnia 36,6 milliárd forint nagyságrendű vételárért. A nemzeti fejlesztési miniszter a pénteken hatályba lépett kormányhatározat alapján a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.-n keresztül lehívta a privatizációs szerződésben kikötött eladási opciót, amelyet a magyar állam 2011. június 18-ig gyakorolhat. Így a részvényesi megállapodás alapján a kisebbségi csomagot a többségi tulajdonosnak kell megvásárolnia a privatizációs árfolyamon. A vevő a Hochtief magyarországi leányvállalata, az Airport Hungary Tanácsadó Kft. (Ahuk). A közlemény szerint a többségi tulajdon visszavásárlására “nem nyílt lehetőség”. Előző nap, a kormányhatározat megjelenése előtt a sajtóhírek még arról szóltak, hogy az állam nyáron visszaállamosíthatja a Budapest Airportot.