fotó: pixabay.com

Német remekműveket vetítenek az Urániában

Német remekműveket vetítenek az Urániában

Nemzedékek címmel indul vetítéssorozat december 18-án, szerdán az Uránia Nemzeti Filmszínházban, ahol március végéig nyolc kivételes, a német film nemzetközi hírnevét megalapozó alkotás látható újra mozivásznon.

“A sorozat címe, Nemzedékek, nemcsak az alkotók egymást követő generációira utal, Rainer Werner Fassbindertől Tom Tykwerig, hanem mindazokra, akiknek történelembe ágyazott, huszadik századi történetei e filmekben megjelennek, tükröt tartva a ma emberének is”

– áll az Uránia Nemzeti Filmszínház közleményében. A szervezők a szerdai nyitó alkalmat az Európai Filmakadémia életműíjával kitüntetett Wim Wendersnek szentelik, Berlin felett az ég című filmjének vetítésével. A művész 1987-es rendezése egy olyan retrospektív vetítéssorozatot nyit meg, amellyel egyrészt a német film háború utáni évtizedeinek története, másrészt a huszadik századi német, illetve tágabb értelemben az európai történelem is elbeszélhető. A visszatekintés apropója a német filmeket világszerte népszerűsítő German Films 70. születésnapja, amely – a Budapesti Goethe Intézettel együtt – együttműködő partnere is a sorozatnak.

Wenders filmjét követően a klasszikusokat elkészítésük sorrendjében vetítik, eredeti nyelven, magyar felirattal.

Január 15-én Alexander Kluge 1966-os Búcsú a tegnaptól című, a francia új hullám filmjeire rímelő alkotása látható. Kluge első nagyjátékfilmjében egy fiatal nő, az NDK-ból nyugatra menekült Anita G. útját követhetik a nézők a boldogság és a szabadság keresésében. Az 1970-es éveket két alkotás képviseli a válogatásban. Az első, január 29-én – a holokauszt január 27-i nemzetközi emléknapjához is kapcsolódva – az NDK filmgyártásának legnagyobb nemzetközi sikere és egyetlen Oscar-jelölése, a Hazudós Jakab (1974). A történet, amelynek később amerikai remake-je is elkészült Robin Williams főszereplésével, Jurek Becker azonos című regényét dolgozza fel. Egy lengyelországi gettóban játszódik, ahol a főhős, hogy lelket öntsön a szenvedőkbe, a Vörös Hadsereg előrenyomulásáról szóló híreket talál ki. A csehszlovák koprodukcióban készült filmet magyar színészek közreműködésével forgatták.

Február 12-én Rainer Werner Fassbinder alkotása, a Maria Braun házassága (1979) látható, Hanna Schygullával a címszerepben. A német film mindössze 37 évet élt fenegyereke hatalmas életművet hagyott az utókorra, amelyben tükröt tart kora társadalmának.

A következő két filmben ismét Berlin játssza az egyik főszerepet. A kilencvenes évek az újraegyesített, új hangját kereső német film évtizede, amely egy új rendezőnemzedéknek hozza meg a világhírt. Közülük Tom Tykwer került be a sorozatba, akinek 1998-as A lé meg a Lola című filmje február 26-án látható. Március 12-én a Good Bye, Lenin! című filmet tűzik műsorra, amely 2002-ben tragikomikus mesében dolgozta fel a berlini fal leomlásának történetét. A vetítéssel a rendezőre, a december 12-én súlyos betegségben elhunyt Wolfgang Beckerre emlékeznek. Március 21-én vetítik A fehér szalagot, Michael Haneke osztrák filmrendező német filmjét, amely baljós “német gyerektörténet” egy csendes észak-németországi protestáns faluból, ahol az első világháború előestéjén megmagyarázhatatlan és látszólag összefüggéstelen balesetek történnek, amelyek felforgatják az ott lakók életét.

A sort március 31-én Maren Ade 2016-os alkotása zárja. A Toni Erdmann című filmben Sandra Hüller fiatal üzletasszonyt alakít, aki csak nemzetközi karrierjének él. Apja aggódik lánya miatt, és elhatározza, vidámságot csempész a lány mindennapjaiba.

A sorozat a German Films és a Goethe Intézet együttműködésével és a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával valósul meg.

Kapcsolódó cikkek