az egyik kreatív technikum a design idén, fotó: pixabay.com

Sikeres évet zárt a Magyar Divat & Design Ügynökség

Nemzetközi szereplések és kiemelt értékesítésösztönzés jellemezte a Magyar Divat & Design Ügynökség (MDDÜ) 2021-es programjait, az ügynökség új kezdeményezései pedig mintegy 160 iparági vállalkozás versenyképességének növeléséhez és exportkészségének ösztönzéséhez járultak hozzá.

A tájékoztatás szerint 2021-ben az MDDÜ szakmai partnerként előmozdította, hogy mintegy 300 divat- és dizájnipari kis- és középvállalkozás részesülhessen az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) pályázati támogatásában, átfogó Nemzeti Divatipari Stratégiát dolgozott ki, emellett 2021-ben az offline rendezvényeknek köszönhetően csaknem 500 ezer ember találkozott a magyar tehetségekkel itthon és külföldön. Tavaly jelentős mérföldkő volt a magyar kormány által elfogadott, az MDDÜ által előkészített Nemzeti Divatipari Stratégia, amelynek előkészítése érdekében kvantitatív és kvalitatív kutatásokat végzett az ügynökség, valamint több szakmai egyeztetést folytatott a divatipar kiemelkedő hazai és nemzetközi képviselőivel.

Az MDDÜ szakmai javaslatai alapján indult el az ITM divat- és dizájnipari KKV-k támogatására kiírt 15 milliárd keretösszegű pályázata, amelynek segítsévél mintegy 300 divat- és dizájnipari vállalkozás jutott tavaly versenyelőnyhöz.

Az ügynökség 2021-ben több mint 20 projektet valósított meg, melyek mintegy 160 iparági szereplőt juttattak új lehetőségekhez: friss pályakezdők, piacérett márkák, gyártók, szakemberek, V4-es tervezők és nemzetközi szakmabeliek kapcsolódtak be a programokba. Szeptemberben 10 formatervező alkotásai mutatkozhattak be a Maison&Objet párizsi dizájnvásáron, az ügynökség első design LAB inkubációs programjában résztvevő hét tervező-gyártó párosának alkotásai pedig a francia dizájnintézetben voltak láthatók a Paris Design Week alatt. A Nemzetközi Mentorprogram divattervezői 2021-ben két alkalommal mutatkoztak be a Milan Fashion Week-en. A Dubaji Világkiállításon az Expo 2020 Magyarország által létrehozott Magyar Pavilon mellett kreatív hetet rendeztek magyar tehetségek részvételével.

A többszörösen díjazott 360 Design Budapest 2021 októberi kiállítása 3200 érdeklődőt vonzott. A Fashion & Design Autumn rendezvényen mintegy 80 divat- és dizájnmárka kapott megjelenési lehetőséget.

A 2021-ben elindított mentorprogramok a divat és dizájn területén több mint 60 hazai és külföldi szakember bevonásával 53 divat-és formatervezőnek nyújtottak vállalkozásfejlesztési segítséget. A design Start tervezői Párizsba, míg a design Speed mentoráltjai Milánóba látogattak el. Divat oldalon a harmadik Magyar Mentorprogram résztvevői a Young Talents Program fiatal tehetségeivel kiegészülve jelentek meg a Budapest Central Europen Fashion Week-en (BCEFW). Elindult a második Gyártó Mentorprogram, illetve 7 sikeres gyártó-tervező együttműködéssel a második design LAB inkubációs program is. Az MFB csoporthoz tartozó Hiventures Kockázati Tőkealap-kezelővel kötött stratégiai megállapodásnak köszönhetően tavaly több jelentkezés sikeres befektetéssel zárult és a Divat & Design Tőkealap sikeresen diverzifikálódott.

A HFDA Startup Programra csaknem 50-en jelentkeztek a 20 millió forintos befektetés reményében.

Mintegy 10-re bővült a szakmai partnerségek száma tavaly, a Magyar Exportfejlesztési Ügynökséggel (HEPA) kötött együttműködésnek köszönhetően. Az MDDÜ a Magyar Ökumenikus Segélyszervezet munkáját a BCEFW a jegyértékesítésből befolyt 2 millió forinttal támogatta, emellett a divat és dizájntervezőkkel együtt a szervezet Adventi adományboltját egyedi termékkel színesítette. A Budapest Select Concept Store, amelyen keresztül 80 magyar márka termékei érhetők el online, 2021-ben mintegy 210 ezer látogatót fogadott és a Metaverzum digitális világában is elérhetővé vált. Mintegy 400-ra növekedett a HFDA Spotra regisztráltak száma és létrejött, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemmel (MOME) közösen, a Budapest Design Material Library.

Elindult a Szakképzésfejlesztést Támogató Program, az OTP Fáy András Alapítvánnyal közös pályaorientációs program keretében online kerekasztal-beszélgetések, workshopok valósultak meg, mintegy 60 ezres megtekintéssel.

2021-ben elindult még az MDDÜ és a Startup Campus az InnoGEN tehetséggondozó program keretein belül az Év Divatipari Felfedezettje pályázat is. Tavaly folytatódtak HFDA Academy kerekasztal-beszélgetései: a divat tematikájú Fashion Flash beszélgetések iránt a YouTube-csatornán mintegy 25 ezren érdeklődtek, míg a design Dialog videóinak online megtekintése pedig több mint 43 000-nél jár. Megvalósult a 40 szakértőt felvonultató Budapest Fashion & Tech Summit online digitális konferencia is, amelyet már mintegy 116 000-en tekintettek meg.

Először rendezték meg a háromnapos Divat & Design Fesztivált a Szent István Napok keretében.

Mint írják, a 2020-as év komoly kihívások elé állította az iparágat, 2021 azonban új lehetőségeket hozott. A régiós és nemzetközi kapcsolatok erősítése fontos szempont volt a tavalyi évben, az MDDÜ kiemelt figyelmet szentelt a környező országok programokba való becsatornázására, a közös gondolkodásra és a tudásmegosztásra.

“Az ügynökség továbbra is támogatja az iparágat, a magyar divat- és dizájnipar szereplőinek előrehaladását”

– áll a közleményben.

Kapcsolódó cikkek