Johan van Zyl, a Toyota európai igazgatója a BBC televíziónak kedden kijelentette: a cég a brit kilépés (Brexit) után is a jelenlegivel azonos szabályozói keretrendszert szeretne látni az Egyesült Királyság és az Európai Unió kereskedelmében.
“Kezdettől egyértelművé tettük: akadálytalan kereskedelmet akarunk, vámok nélkül”
– hangsúlyozta.
Hozzátette, ha Nagy-Britannia és az EU kereskedelmében vámok, egyéb akadályok jelennek meg, akkor
“nagyon nehezen lehetne elképzelni a jövőt”.
Arra a kérdésre, hogy a közép-angliai Derby közelében működő Toyota-gyár ebben az esetben bezárhat-e, van Zyl úgy fogalmazott, ha a Brexit hosszú távú hatásai nagyon negatívak, akkor ez is a lehetőségek között lenne.
Johan van Zyl szerint a Toyotának már eddig is sok pénzébe került a Brexittel kapcsolatos kockázatkezelés, mégsem tudott minden eshetőségre felkészülni.
Elmondta, a Toyota eddig 250 millió fontot, átszámítva körülbelül 95 milliárd forintot költött az angliai üzem versenyképességének javítására, és semmiféle olyan akadályt nem szeretne, amely ezt rontaná.
Peter Schwarzenbauer, aki a BMW német autógyár igazgatótanácsában a Mini és a Rolls-Royce típuscsaládok angliai termelését felügyeli, a Sky News brit hírtelevíziónak kedden kijelentette, ha a brit EU-tagság megállapodás nélkül szűnik meg, a cégnek “legalábbis meg kell fontolnia” a Mini típuscsalád angliai gyártásának áttelepítését.
Schwarzenbauer szerint a Rolls-Royce nagy-britanniai gyökerű luxusmárka, tehát ezt a típust valószínűleg nem érintené a Brexit, bármilyen formát öltsön is, de
a Mini modellek Oxford közelében működő gyárára a megállapodás nélküli kilépés “reális veszélyt” jelent.
A BMW igazgatótanácsi tagja szerint a cég nem bírna el semmiféle olyan pluszköltséget – például a külső országokból érkező uniós autóimportot potenciálisan terhelő 10 százalékos vámot -, amely a megállapodás nélküli Brexitből óhatatlanul eredne.
A Nagy-Britanniában működő autógyárak és más globális iparvállalatok hosszú ideje folyamatosan figyelmeztetik a brit kormányt a Brexit, különösen a megállapodás nélküli kilépés termelési és beruházási kockázataira.
A Nissan japán autóipari óriáscég nemrégiben bejelentette, hogy
az eredeti tervekkel ellentétben mégsem az angliai Sunderlandben működő üzemében kezdi meg új X-Trail modelljének gyártását.
Gianluca de Ficchy, a Nissan európai részlegének elnöke közölte, a döntésnek üzleti okai is vannak, de az Európai Unióhoz fűződő jövőbeni brit kapcsolatrendszer bizonytalanságai sem segítik a Nissan további angliai tevékenységének tervezését.
A brit autógyártók és -kereskedők szövetségének (SMMT) minap ismertetett éves beszámolója szerint tavaly 9,1 százalékkal ötévi mélypontra zuhant a Nagy-Britanniában gyártott személyautók száma, a brit autóipari beruházások értéke pedig csaknem a felével esett vissza egyetlen év alatt, egyértelműen a Brexit-folyamat teremtette bizonytalanság miatt.
Tom Enders, a legnagyobb európai repülőgépgyártó konzorcium, az Airbus vezérigazgatója minapi videóüzenetében kijelentette, tévedés az a Brexit-pártiak körében hangoztatott “őrültség”, hogy az Airbus úgysem tud kivonulni a brit gazdaságból, mert hatalmas üzemei vannak ott. Enders szerint
sok más olyan ország van, amely “boldogan gyártana” például szárnyakat az Airbus repülőgépekhez.
Az Airbus a walesi Broughtonban, legnagyobb brit üzemében gyártja összes modelljének szárnyait.