fotó: pixabay.com

Brexit: két óriás már kilátásba helyezte nagy-britanniai üzemeinek áttelepítését

Brexit: két óriás már kilátásba helyezte nagy-britanniai üzemeinek áttelepítését

A Toyota és a BMW is fontolóra venné nagy-britanniai autógyártó kapacitásainak áthelyezését más EU-tagállamokba, ha a brit EU-tagság a kilépés feltételrendszeréről szóló megállapodás életbe lépése nélkül szűnne meg.

Johan van Zyl, a Toyota európai igazgatója a BBC televíziónak kedden kijelentette: a cég a brit kilépés (Brexit) után is a jelenlegivel azonos szabályozói keretrendszert szeretne látni az Egyesült Királyság és az Európai Unió kereskedelmében.

“Kezdettől egyértelművé tettük: akadálytalan kereskedelmet akarunk, vámok nélkül”

– hangsúlyozta.

Hozzátette, ha Nagy-Britannia és az EU kereskedelmében vámok, egyéb akadályok jelennek meg, akkor

“nagyon nehezen lehetne elképzelni a jövőt”.

Arra a kérdésre, hogy a közép-angliai Derby közelében működő Toyota-gyár ebben az esetben bezárhat-e, van Zyl úgy fogalmazott, ha a Brexit hosszú távú hatásai nagyon negatívak, akkor ez is a lehetőségek között lenne.

Johan van Zyl szerint a Toyotának már eddig is sok pénzébe került a Brexittel kapcsolatos kockázatkezelés, mégsem tudott minden eshetőségre felkészülni.

Elmondta, a Toyota eddig 250 millió fontot, átszámítva körülbelül 95 milliárd forintot költött az angliai üzem versenyképességének javítására, és semmiféle olyan akadályt nem szeretne, amely ezt rontaná.

fotó: pixabay.com

Peter Schwarzenbauer, aki a BMW német autógyár igazgatótanácsában a Mini és a Rolls-Royce típuscsaládok angliai termelését felügyeli, a Sky News brit hírtelevíziónak kedden kijelentette, ha a brit EU-tagság megállapodás nélkül szűnik meg, a cégnek “legalábbis meg kell fontolnia” a Mini típuscsalád angliai gyártásának áttelepítését.

Schwarzenbauer szerint a Rolls-Royce nagy-britanniai gyökerű luxusmárka, tehát ezt a típust valószínűleg nem érintené a Brexit, bármilyen formát öltsön is, de

a Mini modellek Oxford közelében működő gyárára a megállapodás nélküli kilépés “reális veszélyt” jelent.

A BMW igazgatótanácsi tagja szerint a cég nem bírna el semmiféle olyan pluszköltséget – például a külső országokból érkező uniós autóimportot potenciálisan terhelő 10 százalékos vámot -, amely a megállapodás nélküli Brexitből óhatatlanul eredne.

A Nagy-Britanniában működő autógyárak és más globális iparvállalatok hosszú ideje folyamatosan figyelmeztetik a brit kormányt a Brexit, különösen a megállapodás nélküli kilépés termelési és beruházási kockázataira.

A Nissan japán autóipari óriáscég nemrégiben bejelentette, hogy

az eredeti tervekkel ellentétben mégsem az angliai Sunderlandben működő üzemében kezdi meg új X-Trail modelljének gyártását.

Gianluca de Ficchy, a Nissan európai részlegének elnöke közölte, a döntésnek üzleti okai is vannak, de az Európai Unióhoz fűződő jövőbeni brit kapcsolatrendszer bizonytalanságai sem segítik a Nissan további angliai tevékenységének tervezését.

A brit autógyártók és -kereskedők szövetségének (SMMT) minap ismertetett éves beszámolója szerint tavaly 9,1 százalékkal ötévi mélypontra zuhant a Nagy-Britanniában gyártott személyautók száma, a brit autóipari beruházások értéke pedig csaknem a felével esett vissza egyetlen év alatt, egyértelműen a Brexit-folyamat teremtette bizonytalanság miatt.

Tom Enders, a legnagyobb európai repülőgépgyártó konzorcium, az Airbus vezérigazgatója minapi videóüzenetében kijelentette, tévedés az a Brexit-pártiak körében hangoztatott “őrültség”, hogy az Airbus úgysem tud kivonulni a brit gazdaságból, mert hatalmas üzemei vannak ott. Enders szerint

sok más olyan ország van, amely “boldogan gyártana” például szárnyakat az Airbus repülőgépekhez.

Az Airbus a walesi Broughtonban, legnagyobb brit üzemében gyártja összes modelljének szárnyait.

Kapcsolódó cikkek