Közös szlovák-magyar tanévkezdés

Közös szlovák-magyar tanévkezdés

Két kisiskolás iskolába menet

Az ökumenikus istentisztelet után a magyar iskolákba induló elsős gyerekeket áldották meg. A Himnusz elhangzását követően Pék László, a Szlovákiai Magyar Pedagógusok Szövetsége (SZMPSZ) elnöke tanévnyitó beszédében így fogalmazott: az  elmúlt tanévben a politikai hatalom óvatos volt a kisebbségi oktatás területén, a megelőző négy év hozzáértést nélkülöző, konfliktusokkal teli változásainak orvoslása ugyanakkor nem történt meg. Az irányváltás még mindig késik.

Répás Zsuzsanna

Répás Zsuzsanna

Az osztálytermeket ugyan elhalmozták állami jelképekkel, az aggasztó tankönyvhiány viszont bénítóan hat az iskolákra. Az oktatási törvény módosítása során külön fejezetet kell, hogy kapjon a nemzetiségi oktatás, a törvényi változás pedig megerősíti igényünket és jogunkat az állami szakmai intézmények magyar részlegeinek létrejöttére. Kívánatosnak tartotta azt, hogy az iskolák legyenek jogosultak a tankönyvek beszerzésére, és a pedagógus továbbképzések normatív támogatására.

A szlovákiai magyar pedagógusok az eddigieknél kedvezőbb szabályozást várnak a kétnyelvű pedagógiai dokumentációk vezetésének megkönnyítésére, és a diákversenyeken a magyar tanulók anyanyelvhasználatára is. Mindezen lépések a kisebbségi oktatás ügyében elengedhetetlenek ahhoz, hogy legalább részben megállítsuk a magyarság fogyatkozását. Répás Zsuzsanna beszédében egyebek között rámutatott, hogy a magyarság fennállása több mint ezer éve alatt számtalanszor csorbították önrendelkezési jogainkat, majd nyertük vissza ismét, és újfent döntési szabadságunkat, ám ma is rengeteg kihívással állunk szembe.

Tankönyvek borulnak egy kislányra

Sajátos helyzetben vagyunk a világban, és csak a saját bölcs döntéseink révén maradhatunk meg annak, akik vagyunk, szégyenkezés nélkül, büszkén. Büszkén vállaljuk kultúránkat, nyelvünket, ehhez szükséges, hogy alapvető jogaink biztosítva legyenek, amivel nekünk kötelességünk élni, mert igenis jogunk van megélni magyarságunkat, használni nyelvünket, ápolni hagyományainkat anélkül, hogy azt a tényt, hogy magyarok vagyunk, bárki megkérdőjelezné.   

Nemzeti sorközösségünkben minden magyar felelős a másikért. A pedagógusok felelőségéről szólva pedig azt mondta, mutassák meg múltúnkat, a magyar kultúrát, a történelmet, amely közös sorsunkat formálja mind a mai napig. Az együvé tartozás érzése, a nemzet iránti szeretet és elkötelezettség mind olyan erkölcsi értékek, amelyek átörökítése az egyik legnemesebb feladat.